byta värme från olja till???
Vi funderar på att köpa ett hus som har oljepanna. Vad skulle ni byta till och vad kostar det att byta? Det är bra att veta hur mycket vi måste lägga ner på ny värmekälla innan vi bestämmer oss för att köpa...
Vi funderar på att köpa ett hus som har oljepanna. Vad skulle ni byta till och vad kostar det att byta? Det är bra att veta hur mycket vi måste lägga ner på ny värmekälla innan vi bestämmer oss för att köpa...
Här i växjö kostar fjärrvärmeanslutning 69 000
Vi bytte frånn olja till pellets när vi köpte vårat hus. Minns inte riktigt vad det kostade, men det var inte särskilt dyrt. En pelletsbrännare monterades på pannan och ett pelletsförråd med ett rör kopplat till pannan, sen var det klart!
Vi är jättenöjda!
Vi har precis bytt från olja till ved. Den nya pannan med allt där till (är inte helt insatt i vad det är vi har för nåt) gick på 110 000.
vi bytte från olja till pellets för något år sen. vi bytte både pannan och köpte en pelletsbrännare till den. tror det gick på ca 90 000-100 000:-.
Vi kunde inte sätta på en pelletsbrännare på vår oljepanna.. annars kan kan ofta sätta på en på befintlig brännare, kanske ca 30 000:- då!
Det blir lite mer jobb med pellets än med olja.. men det är arbete som lönar sig rent ekonomiskt!!
/pelle
finns ganska mycket värmeinfo på byggnytt.nu ...kolla denna sidan så får du kanske info: www.byggnytt.nu/varme.html
Tack så mycket för hjälpen! Det känns som om vi börjar få lite koll på hur mycket pengar vi får räkna med. Men man behöver alltid mångas röster...
Jag röstar för bergvärme. Det beror på hur nära ni har till grannar om ni får borra men det tjänar ni på i längden och det är bra för miljön. Beroede på husets storlek och när det byggdes mm så kostar det ca 120-150 000 tippar jag på.
Vi kunde sätta in en pelletsbrännare på vår gamla oljepanna. Fick jättebra verkningsgrad, och installationen plus ett halvårs förbrukning av pellets gick på 25 000 kr. Vi kände som så att när man precis köpt hsu så är det väldigt mycket utgifter ändå, så om man kan slippa lägga 150 000 kr i investeringskostnader så är det skönt...
Så småningom funderar vi på att komplettera med solfångare och ackumulatortankar.
Köpte vårt hus för lite mer än 1 år sedan, då fanns det en kombipanna olja/el den åkte dock ut på en gång och vi installerade en luft/vatten värmepump...det har vi sparat mycket på!! Dessutom blev pannrummet enormt stort efter att oljetanken skurits ned och skeppats iväg
Bergvärme!! Det bytte vi till i vårt gamla hus och det var helt outstanding! Nu har vi fjärrvärme, eftersom det redan fanns när vi flyttade in, men vi är inte alls lika nöjda med det som med bergvärmen i förra huset.
Vi bytte oljepannan mot en helt ny vedanläggning. Nu har vi varm och skön källare, fungerande självdragsventilation, ingen ågren när man duschar länge ( ) och god ekonomi. Vi gör av med 5000 kWh el om året och ved för ca 6000 om vi hade köpt den (men vi har den gratis). Hela anläggningen inklusive all montering kostade 102 000.
Vi köpte en pelletsbrännare för 18000:- som vi monterade på vår befintliga panna... Supernöjda
Det där med att montera en pelletsbrännare på en befintlig panna låter intressant. Ska kolla upp det.
Mängden jobb är lite svår att uppskatta, men jag sotar pannan en gång per 7 eldningar, det tar ca 15 min. Att elda tar dagligen ungefär 5-10 min.
Vedhanteringen sparar vi ju 6000 kr på, vilket motsvarar en tredjedels månadslön för mig, och det är väl ungefär så lång tid det tar på ett år, utspritt som helgarbete då och då som jag och sambon hjälps åt med.
Men man har ju alltid friheten att köpa ved om man har pengarna över.