• trollmor 69

harmageddon=jordens undergån?Guds krig mot folket?

pratade med en väninna som en gång i tiden varit jehovas vittne.
    och hon sa til mej att det är inte långt kvar till HARMAGEDDON=GUD KRIG MOT FOLKET?!
    Hon skrämde mej rejält med sitt prat och nu är det 2 veckor som gått sen hon sa det till mej,och fortfarande tänker jag på det!
    Hon sa att alla tecknen har slagit in och att det kan komma att hända idag,imorgon,nästa vecka..men INOM 6 månader!!Jag är ju förnuftig människa och sa att jag läst om detta i biblen,och att det är INGEN som kan veta mer än Gud själv om när det ska hända.
    Men vad jag förstod av henne och vad hon sa så är det 144 människor som ska sitta uppe i himlen med Gud och när alla 144 är samlade då kommer jordens undergång!Och varför hon trodde 6 månader eller var ganska så säker på det var för att det var bara ett få antal till som skulle dö och sen skulle upp till himlen så antalet 144 var komplett?! vad tror ni? kommer det att bli så?Jag vet att att ingen vet,men ändå kan jag inte släppa den rädslan och det som skrämmer mej mest är att hon sa att det ska visa sej vara MYCKET smärtsamt!!Och att mina barn ska plågas och dö och jag inget kan göra gör mej helt galen och fruktansvärt rädd!!

• Svar på tråden harmageddon=jordens undergån?Guds krig mot folket?
  • PiaLottan

att ha en religion och följa den är en sak, men jag tror inte på en religion som enligt hennes utsago går ut på att skrämmas och hota med att ens barn ska plågas. Jag tror inte det är vad Jehovas Vittnen står för. Precis som i många andra inriktningar ska det väl istället handla om Guds kärlek? Försök att inte låta dig bli så påverkad för om 6 mån fortsätter livet som vanligt, även överallt i världen. Krigen fortsätter och inget har förändras.

Förresten de där 144, det borde för länge sen vara fullt... tänk så många Jehovas Vittnen som har dött....är ddet så många av dem som hamnat i helvetet då eller?

Hur många profetior har väl inte tidigare pratas om och Jehovas är ju säkert många av dem som tidigare haft otaliga felgissningar. Om det finns en Gud som vet allt, det är nog inte meningen i så fall att vi ska veta när det ska hända. Jag tror dock inte på en straffande Gud i så fall, varför har han då skapat oss precis som vi är?
    Sen vet jag inte om jag tror på en Gud i den bemärkelsen, men OM jag skulle det så inte är det en hatande o plågande Gud.

• Dorian Ertymexx

Har också en tidigare vän i Vittnena, och dessutom en påläst prästinna som polare, och även litet slökoll själv.

För det första är armageddon en soptipp utanför Jerusalem, där man brände sopor och syndares lik. Därifrån kommer den något överdrivna bilden av helvetet.

För det andra är det 144000 som ska till himlen, inte 144. De ska enligt uppenbarelseboken vara ur de judiska stammarna och vara oskulder, och sist men inte minst män allesamman.

Enligt Vittnena betyder det dock inte så mycket, då de menar på att även om dessa 144000 kommer att vara guds råd, så ska gud starta ett tusenårsrike på jorden där de som är frälsta ska få leva under en testperiod. En slags andra koll på de som passerade första testet. Resten kommer dö, men enligt vittnena finns det inget helvete, så man är bara död, punkt slut.

Enligt uppenbarelseboken är processen däremot mindre charmerande, och gud visar sina "bästa" sidor om man ska tro den texten (vilket jag inte gör; ju mer jag läser den desto mer får jag känslan av en förvirrad, senil stackars mans vansinnesdrömmar). Vissa syndare skall stickas av skorpioner från ett bottenlöst schackt, fast de ser ut som vårtbitare med människoansikten och hästkropp (eh, ja, fråga inte mig...), och dessa syndare ska plågas i fem månader utan att dö.

Och bestens nummer som står i nämnad uppenbarelsebok, 666, är inget annat än kabbalistisk numerologi för namnet "Kejsar Nero". Så domedagen har liksom varit, för en sisådär 1945 år sedan, om man ska tro uppenbarelseboken.

Och vad gäller världens slut... Vittnena har sagt det flera gånger redan, första gången 1914. Och de är varken först eller sist med att komma med skräckpropaganda. Om man bara tolkar verkligheten litet som man behagar så hittar man alltid tecken på att slutet är nära. Det är det som är så "roligt" med profetior och spådomar, att vad som helst kan läsas in i det om man bara vrider tillräckligt mycket.

Så, kort och gott, du behöver inte oroa dig. Skräckpropaganda är ett effektivt kort för att jaga in folk i den religiösa fållan. Vill du tro på gud, gör det av rätt skäl, inte för att du är rädd. :)

• Öyvind

Om vi bortser ifrån dessa Abrahamitiska religioners domedags propaganda.

Om ser till andras religioner och kulturer samt deras påstående ang
    Harmageddon då står det inför dörren!

Världens undergång sker enligt mayakalendern.

Den 23 december 2012.

Maysfolket var extremt kunniga inom astronomin och ett av dom mer seriösa
    Påstående som s.k. Astronom forskare har på allvar.

www.calleman.com/
    sv.wikipedia.org/wiki/Mayakalendern

• trollmor 69
    Öyvind skrev 2007-09-29 13:58:30 följande:
    Om vi bortser ifrån dessa Abrahamitiska religioners domedags propaganda.Om ser till andras religioner och kulturer samt deras påstående ang Harmageddon då står det inför dörren!Världens undergång sker enligt mayakalendern.Den 23 december 2012.Maysfolket var extremt kunniga inom astronomin och ett av dom mer seriösa Påstående som s.k. Astronom forskare har på allvar.www.calleman.com/sv.wikipedia.org/wiki/Mayakalendern
    så du menar att jorden ska gå under då??och att vi finns inte mer??nu blir jag ju mera rädd!!!
  • Dorian Ertymexx
    Öyvind skrev 2007-09-29 13:58:30 följande:
    Om vi bortser ifrån dessa Abrahamitiska religioners domedags propaganda.Om ser till andras religioner och kulturer samt deras påstående ang Harmageddon då står det inför dörren!Världens undergång sker enligt mayakalendern.Den 23 december 2012.Maysfolket var extremt kunniga inom astronomin och ett av dom mer seriösa Påstående som s.k. Astronom forskare har på allvar.www.calleman.com/sv.wikipedia.org/wiki/Mayakalendern
    Nej. Mayakalendern tar SLUT 2012. Det betyder inte att världen gör det. Mayafolket hade liksom inte datorer eller papper, de ristade i sten. De kunde bara göra en kalender som sträckte sig så långt fram i tiden. De tyckte väl att 2012 var lagom långt fram, och att man till dess skulle göra en ny kalender helt enkelt. Inte som att världen tar slut 31 december varje år bara för att kalendern gör det.

De var sannerligen strålande matematiker. Det betyder dock inget annat än just det. Det går inte att räkna sig till jordens undergång. Som, kort på extremt bisarra händelser, först kommer att ske om ca fyra-fem miljarder år när solen sväller och sväljer jorden. Till dess kan mycket hända, men JORDEN lär inte gå under.
  • Dorian Ertymexx

trollmor 69 skrev 2007-09-29 14:20:56 följande:

så du menar att jorden ska gå under då??och att vi finns inte mer??nu blir jag ju mera rädd!!!
    Du, du har långt mer orsak att vara rädd för miljöförstöring, bilolyckor, kärnkraftshaverier än för vad en kalender som råkar ha slutdatum 2012 har att säga.
  • trollmor 69

Det lät ju verkligen bra! men alla tecknen som slagit in? och det verkar ju att stämma om man kollar biblen! jag är med handen på hjärtat fruktansvärt rädd!ända sen min vännina sa allt detta så har jag fått svårt för att släppa tanken på detta,känner att jag nästan tappat kontrollen och jag vet ju med mitt sunda förnuft att det inte är som hon säger!Men jag tror att det kan vara för att jag är rädd om mina barn och att dom ska dö framför mej!själv är jag ju rädd för döden och har varit sen många år..varför vet jag inte?så då kommer jag få leva och mina barn och blivande barnbarn:=)

• Dorian Ertymexx

trollmor 69 skrev 2007-09-29 14:28:48 följande:

Det lät ju verkligen bra! men alla tecknen som slagit in? och det verkar ju att stämma om man kollar biblen! jag är med handen på hjärtat fruktansvärt rädd!ända sen min vännina sa allt detta så har jag fått svårt för att släppa tanken på detta,känner att jag nästan tappat kontrollen och jag vet ju med mitt sunda förnuft att det inte är som hon säger!Men jag tror att det kan vara för att jag är rädd om mina barn och att dom ska dö framför mej!själv är jag ju rädd för döden och har varit sen många år..varför vet jag inte?så då kommer jag få leva och mina barn och blivande barnbarn:=)
    Vilka tecken har slagit in? Jisses, folk har sett tecknen slå in sedan den dag Jesus trillade av pinn/flög upp till himlen (vilket man nu tror på). Folk har haft domedagspanik litet titt som tätt. Och i värsta fall har denna panik lett till att folk hamnat i knipa och gjort varandra skada. Det var ju panik för 2K-buggen, men inget hände. Folk ser järtecken litet varstans och tolkar det som de behagar.

MEN, och det ska man komma ihåg, att många bokstavstrogna som annars tolkar bibeln bokstavligt tolkar just uppenbarelseboken friskt. Varför? Ska inte den också bara bokstavligt tolkad som resten av bibeln? Att attackerande vårtbitare från ett bottenlöst hål med hästkropp och människohuvud ska just VARA sådana, och inte "representera något annat"? För det är ju nästan bara bokstavstrogna som går igång på järtecknena.

Som sagt, du har långt mer vardagliga hemskheter att oroa dig för än slika spådomar.
  • rebeckaa

min pappa var med i jehovas vittne när han träffat sin andra fru efter min mamma dött. så jag kommer ihåg lite, det har också skrämt mig. när jag var barn så var det en lärare som sa" jag ska inte skrämma er men det fanns en man som sett in iframtiden om saker som hänt, han sa att det skulle komma ett krig som heter harmageddon, han hade också sagt att det skull finnas en man som hette histler(måste varit hitler) sen var det annat men kommer ej ihåg.

det var många år sen jag var på ett möte där men jehovas vittnen sa att harmageddon var mkt nära o detta var någon gång i början på 1990talet.

Svar på tråden harmageddon=jordens undergån?Guds krig mot folket?