• Vaniljmamman

Nu vet jag varför besiktning är så viktigt!!

Nu är vår besiktning klar!
    10.000:- kostade det och nu efteråt kan jag säga att det var värt varenda krona!
    Det tog drygt 4 timmar att besiktiga ett hus på 106 kvm med hel källare och krypvind, utsidan samt marken 3 meter runt huset.
    Nu har vi fått så mycket information om huset att vi känner oss helt säkra på att köpa!
    Vi vet vad kan nu planera och prioritera i rätt ordning på saker som behöver åtgärdas.
    Vi vet inom vilka tidsramar vi behöver åtgärda stora saker som tak, dränering osv
    Vi vet vad som ev saknas eller vad som kanske är annorlunda mellan byggårets normer och dagens.
    Vi vet hur vi ska ta hand om fasad och förnster för att hålla allt i bra skick!
    Vi vet oxå att huset mår bra och avd vi kan göra för att förbättra ventilation och energiförbrukning!
    När det väl är dax att tex göra om taket, har vi fått råd om vad vi ska tänka på, material och vad vi kan ändra för att modernisera!
    Så besiktiga era hus och se er om så att ni verkligen får den bästa besiktningsmannen ni kan hitta!
    Man får det man betalar för å betalar man inte rätt person att besiktiga nu, ´kan det kosta massor i överraskningar inom kort efter köpet!
    Vill ni ha tips på en bra besiktningsman kolla på Handelskammaren, ring runt till olika fråga hur lång tid det tar, det ger en liten hum om hur noga det är!
    Lycka till

http://hoppetossadesign.webblogg.se/#
  • Svar på tråden Nu vet jag varför besiktning är så viktigt!!
  • Äppellunden

tack för ett så utförligt beskrivande vad den besiktning går ut på.
    vi ska skriva på papper imorrn, med klausul för besiktningen som ej är gjord ännu.
    ska genast kolla i handelskammaren.
    TAck för tipset

• minnapinna

Grattis till huset! När är huset byggt? Vad är det byggt av?

Nora 15/7 -06
  • Vaniljmamman

Huset är byggt -54 och är ett Svenska trähus, med hela träväggar så som man byggde på den tiden.
    På slutet av 60 talet byggde man till 30 kvm och klädde samtidigt in huset i Vitt mexi tegel, man tock bort lockbrädorna, spikade på ett lager papp, 30 cm luftspalt och sen teglet.
    Så vi har ett trähus innanför teglet, kan man säga....Fundersam

http://hoppetossadesign.webblogg.se/#
  • minnapinna

Okej, det låter finemang. :)

Nora 15/7 -06
  • javalady

Efter att ha sett Uppdrag granskning i veckan är jag övertygad om att man skall göra en besikning med en besiktningsman som man själv hittat innan man köper ett hus - oavsett om det står något i papprena innan och vad bank/mäklare rekommenderat...

• PernillaWaxin

Hej!
    Det är skitbra att besikta hus vi ska skriva på ett hus imorgon och vi har en besiktninggubbe som ska besikta huset och det känns supertryckt inte vill man ha ett skadat hus

• salmanil

En fråga, vi har köpt ett radhus o gjort en besiktning som inte fann några större fel.. Men 2 dagar efter vi fick huset i besittning upptäcker vi en vattenskada!!! Varmvattenberedare har läckt o antagligen gjort det en tid eftersom det börjat mögla. Säljarens försäkringsbolag täcker antagligen skadan men kan man förhandla om priset? Vad har besiktningsföretaget för skyldigheter?

• ming
    salmanil skrev 2007-10-03 20:54:19 följande:
    En fråga, vi har köpt ett radhus o gjort en besiktning som inte fann några större fel.. Men 2 dagar efter vi fick huset i besittning upptäcker vi en vattenskada!!! Varmvattenberedare har läckt o antagligen gjort det en tid eftersom det börjat mögla. Säljarens försäkringsbolag täcker antagligen skadan men kan man förhandla om priset? Vad har besiktningsföretaget för skyldigheter?
    Det låter som ett fel som ni borde ha kunnat upptäcka på egen hand, och då har nog inte besiktningsföretaget så mycket skyldigheter. Den egnas ansvar att titta runt överallt är väldigt stor. Men kolla med besiktningsföretaget för säkerhets skull.
Svar på tråden Nu vet jag varför besiktning är så viktigt!!