• Göteborgskan

Kan man bli "frisk" från depression??

December 2005 gick jag in i den berömda väggen.. September året efter gjorde jag det Igen.. =(

Jag har alltså lidit av depression i omgångar i snart 2 år. Det var först förra året jag började med Zoloft vilka jag fortfarande äter..

Nu undrar jag..

Blir man någonsin frisk från en depression? Eller äter jag medicin och går hos en KBT för att må bättre tillfälligt?
    KBT hjälper ju i förebyggande syfte, men när ångesten väl sätter in är ju all logik som bortblåst ändå..
    Så jag tycker inte att KBT hjälpt mig under dessa 1,5 åren.

Zoloften hjälper väl till lite, men jag har fortfarande väldiga upp å nergångar.. och funderar ibland över vad jag egentligen drabbats av,,

Går en depreesion över? Blir man någonsin frisk?
    Hur lång tid kan det ta?

• Svar på tråden Kan man bli "frisk" från depression??
  • Anonym (ha depp/på)

när det gäller depression eller ångest/panikångest så finns det ingen medecin som gör en frisk utan den medecin man ev tar bara dämpar symtomen....dessa tillstånd (kallar det inte för sjukdomar) är något som man i grund och botten måste ta tag i själv (med hjälp av medecin och div terapier).
    Det kan ta jättelång tid att bli frisk, men har man rätta viljan så går det...under tiden lyssna till din kropp och dess reaktioner.

• Kamikazee

Visst kan man bli frisk från sin depression - det är något man måste tro på, annars så kan man aldrig komma upp ur det svarta hålet. Dock är det välkänt att har man en gång varit där så är det lätt att trilla dit igen. Personligen tror jag att man kan bli fri från själva depressionen men man kommer vara märkt för alltid i form av att man alltid kommer lida av stresskänslighet och aldrig kommer kunna klara av långvarig stress igen utan att riskera att trilla dit.

Och så måste man låta depressionen läka ut ordentligt. Tabletter kan hjälpa en upp ur det värsta, men frisk blir man inte förrän man har lyckats vända sitt tankemönster och sin livsföring och kan tänka positivt igen. Så länge man fortsätter i gamla hjulspår så kommer depressionen följa en som en skugga.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Anonym

Det är ju inte särskilt populärt i dessa dagar men det finns ju de som menar att KBT bara sysslar med symptom medan psykodynamisk terapi tillåter att man arbetar med själva orsakerna till symptomen. En psykodynamisk terapi tar ju längre tid och kan ge möjlighet för dig att undersöka varför du blivit deprimerad flera gånger. Detta förutsätter ju att man tror på att svaren på sådana frågor finns inom personen.

Ja, man kan bli frisk från en depression. Det har jag blivit och skillnaden är väldigt stor. Men det återstår ett arbete med det man burit på inombords som gjort att man blivit deprimerad, annars tror jag man har hög risk att bli deprimerad igen.

• Kajee

Det beror på vad man menar med frisk... Har man en gång hamnat där så är det lättare att sjunka ner igen. Som sagt ovan - mediciner botar symptomen. KBT hjälper för att kunna mota både nuvarande och kommande depressioner.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Kan man bli "frisk" från depression??