• Anonym (ung gravid)

Kroppens återhämtning efter förlossning!

Återhämtar sig kroppen bättre om man än ung(ca 20) och vältränad när man föder barn än om man är gammal (35+)??

Sen e de någon som vet om underlivet förändras något med ett kejsarsnitt eller är det som om man inte fött barn då?

• Svar på tråden Kroppens återhämtning efter förlossning!
  • ModerMaria83

Har för mig att den återhämtar sig bättre när man är ung,men vet ej säkert!
    Och kejsarsnit vet jag inget om men tror inte det märks nåt på underlivet!
    Men det behöver det ju inte göra för att man födder vaginalt häller!

• Anonym (ung gravid)

okej tack för svaret.. Det verkar ju ändå ganska logiskt att man återhämtar sig bättre som ung..

Nån mer?

• Miiiaaa

Kejsarsnitt förändrar inte underlivet alls. Bebisen kommer ju genom magen!

Annars är det rätt logiskt att kroppen återhämtar sig snabbare när man är ung. Hör på mina barnmorskekompisar att de som är under 20 oftast har jättelätta förlossningar.

• Anonym (ung gravid)

puff nån mer?

• Anonym (gravid)

Det är väldigt individuellt hur fort man återhämtar sig efter en förlossning, det beror ju dessutom väldigt mycket på hur förlossningen gått. Överviktiga har i regel väldigt längre återhämtningstid än normalviktiga och det oavsett ålder.

Kejsarsnitt påverkar inte underlivets mjukvävnader alls, däremot påverkar ju graviditeten i sig bäckenet och bäckenbotten vilket kan få konsekvenser för en del. Inkontinens t ex.
    Kejsarsnitt syns kanske inte i underlivet men det syns på magen, det är oftast väldigt svårt att få tillbaka samma form på magen efter ett kejsarsnitt, det blir oftare en bulle på magen.

• Anonym

Jag har inget direkt att klaga på på min egen återhämtning. Var tillbaka i samma /över/vikt och kassa kondition som före graviditeten på nolltid (37 vid första och 40 vid andra barnet).

• Anonym (ung gravid)

Hehe okej de låter bra.. Men jag har även hört att man klarar en förlossning bättre om man är vältränad.. Kan detta stämma?

• Anonym (gravid)

ja en vältränad kropp tål ju alltid större påfrestningar än en otränad - väldigt enkel matematik!

Svar på tråden Kroppens återhämtning efter förlossning!