• Anonym (orolig)

Nån som har strålbehandlats mot cancer i halsen? Symtom? Blodpropp?

Min mamma har cancer, bl.a så hade hon en tumör i halsen som hon har strålat, men det va ganska längesedan hon avslutade behandlingen, drygt 1 och en halv månad sedan. Nu dom senaste dagarna så har hon fått andnöd, går hon upp för trappor så får hon som astma andning, går hon lite längre sträckor får hon samma sak. Häromdagen så skulle hon va barnvakt 3 tim åt min dotter för jag skulle jobba, och när jag hämtade min dotter så berättade mamma att hon hade fått sån andnöd så hon tuppade av med min dotter i famnen. Min dotter vart mest rädd men gjorde inte illa sig...Men jag blir så jävla orolig för min mamma! Dom säger på sjukhuset att det kan va eventuell strålskada som gör att hon andas så tungt, men jag tycker det låter så konstigt...Då borde det ju visats tidigare dessa symtom. Pga hennes cancer så har hon större risk att få blodpropp, hon har redan haft 4. 2 i armen, 1 i lungan och en i benet. Det va tack vare dom 3 första blodpropparna dom upptäckte cancern. Så hon får framgminsprutor för att tunna ur blodet, men hon fick en infektion i kroppen i vintras, vart jättesjuk och även fast hon fick fragmin så fick hon en propp i benet... Jag har läst på sidor på nätet att blodproppar kan ge andningsvårigheter om har en i lungan, jag är livrädd för att det är en blodpropp. Mamma väntar på remis till röntken, men vore jag henne skulle jag åka in akut NU! Men det gör hon inte.
    Nån som har ev haft samma symtom?

• Svar på tråden Nån som har strålbehandlats mot cancer i halsen? Symtom? Blodpropp?
  • Anonym (T)

Vad har din mamma för cancer? Är det Hodgkins sjukdom eller någon annan slgas cancer? Min mamma hade den som jag nämde och så startar den i lymfkörtlarna. Hon har i alla fall inte haft något besvär med blodproppar vad jag vet.

• Anonym (orolig)
    Anonym (T) skrev 2007-09-29 20:26:15 följande:
    Vad har din mamma för cancer? Är det Hodgkins sjukdom eller någon annan slgas cancer? Min mamma hade den som jag nämde och så startar den i lymfkörtlarna. Hon har i alla fall inte haft något besvär med blodproppar vad jag vet.
    Min mamma har i lymfarna som din...
  • Anonym (T)

Oki, min mamma fick cellgift + att hon strålbehandlades. Hon fick även en massa smärtstillande tabletter och hon fick mycket vätska i kroppen. Det tog ett bra tag innan hon kände sig som en människa igen.

Hoppas att det går bra för din mamma och att hon blir bättre snart. Ska tänka på dig!

• Anonym (orolig)

Mamma har prövat massor med olika sorters cellgifter. Nu går hon på behandlingar var 4de vecka, och hon får lite biverkningar som illamående och trötthet, dom andra behandlingarna så låg hon och sov och spydde i 2 veckor Mamma har redan gjort över 20 cellgiftsbehandlingar. Vart sjuk ett par månader efter hon fyllt 40...Hon är 43 nu. Är din mamma frisk? Min mamma blir aldrig frisk...Jag är livrädd att hon ska dö!

• Anonym (T)

De upptäckte mammas cancer i februari 1999, tror att hon behandlades i lite mer än 1 år. Sen har hon haft en massa biverkningar som tagit lång tid innan de har försvunnit. Hon går på regelbundna kontroller, hon var och lämnade prover för 2 veckor sedan och sedan var hon till läkaren idag och allt såg jätte bra ut

Jag vet att du slits mellan hopp och förtvivlan hela tiden. Det är jätte jobbigt att se sin mamma sjuk och man kan inte göra så mycket annat än att finnas där som ett stöd. Man känner sig även så otroligt hjälplös. Det är en jobbig sjukdom för alla inblandade, men det viktigaste är att inte ge upp hoppet. Det är många nätter som jag har legat sömnlös och bara gråtit av rädsla för att förlora henne. Nu har det gått så pass många år, att jag ibland glömmer bort att hon har varit sjuk. Men jag vet ju även att hon kan få återfall...

Min mamma är 48 år nu. Det var en man som hade samma sjukdom som henne, men han dog för han sökte inte läkarvård i tid trots att han visste att han hade cancer. Han lyssnade inte på läkaren utan valde att använda olika naturmediciner. Sen blev han bara dåligare och dåligare och när han tillslut ville ha hjälp så var det redan försent. Hans tumör i halsen var riktigt stor och cancern hade spridit sig till andra lymfkörtlar i hans kropp.
    Så otroligt sorgligt....

Det är bara att skriva här i tråden och du behöver stöd. Jag vet hur jobbigt det är.

Svar på tråden Nån som har strålbehandlats mot cancer i halsen? Symtom? Blodpropp?