• Anonym

för-nackdelar med att gifta sig?

Kom med för och nackdelar ifall man skulle gifta sig?

• Svar på tråden för-nackdelar med att gifta sig?
  • Saxemyr

En nackdel kan väl kanske va att det kan bli väldigt dyrt men det är det väl värt om man har hittat sin andra halva som gör en till hel människa...

• Nyfiken gul

Det finns ju massa juridiska fördelar o det beror ju helt på vilken situation man har omkring sig med familj o bostad o ekonomi.

• Nyfiken gul
    Saxemyr skrev 2007-09-29 20:31:54 följande:
    En nackdel kan väl kanske va att det kan bli väldigt dyrt men det är det väl värt om man har hittat sin andra halva som gör en till hel människa...
    Att GIFTA sig är gratis.... Det är allt annat omkring som kostar pengar... kläder, mat osv..

så det behöver inte bli dyrt alls om man inte vill... bara en parentes..
  • Canan

+
    Det juridiska. Om man har barn så ärver inte du din sambo utan barnen ärver sin far.

-
    Kostnaden, men man behöver ju inte göra det dyrt utan man kan ju tex gifta sig i rådhuset.

• Datanissan

Foer mig var den stoersta foerdelen det symboliska i att gifta sig. Hade flyttat till andra sidan jordklotet och naer min man friade saa befaeste det vaart foerhaallande och vaar framtid. Kanske aennu mer foer att min man aer kanadensare och foer att aektenskap kulturellt haer betyder mer aen vad det goer i Sverige. Annars har vi sambolagen ocksaa i Kanada saa bor man tillsammans mer aen 2 ar saa aer det ungefaer som att gift.

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • 1malle

+ att man har ännu mera anledning till att kämpa i vardagen när det kan ta emot

- att man kanske inte kämpar lika mycket som ogift om vardaen blir tuff

+ att barnen har samma efternamn som båda föräldrarna (oftast i alla fall)
    inget strul med umgänget, underhållsbidrag eller tjafs om"din eller min helg"

- att barnen ofta kan känna skuld om föräldrarna bråkat så de separerar( tror det beror på dem)

Övriga + är samhörighets känslan, att man får på något vis ett band mellan sig o den man gifter sig med, dela sin bröllopsdag med släkt o vänner, att få fira återkommande bröllopsdagar

Övriga- är väl kanske att det kostar lite om man vill ha ett lite maffigare bröllop, minus även om maken(makan) glömmer bort bröllopsdatumet....

Alla goda ting är 3
  • Auris

Jag ser många fördelar. Främst känslommässiga fördelar - att man definitivt har bestämt sig för varandra och får visa det för sina vänner. De juridiska fördelarna har redan nämnts.

Dessutom finns ju fördelen att det är fantastiskt roligt att få bjuda sina vänner på en härlig fest. Där kommer ju också de möjliga nackdelarna in. Att ställa till med stort kalas kan bli både jobbigt och dyrt. Men festen är ju frivillig. Vill man kan man ju gifta sig utan fest också. Både i kyrkan och borgerligt räcker det med två vittnen vid själva vigseln.

Jag skulle vilja påstå att det inte finns några nackdelar med att gifta sig.

• Kloss

En nackdel med giftemål är om du har barn i ett annat förhållande.
    Det är att din make ärver före dina barn men att de iofs kan får ut sin andel direkt utifall detta blir aktuellt...!

Det kan skapa komplikationer beroende på hur hur du nu vill ha det.

Det främsta skälet för mej att inte gifta mej.
    Vill inte att nån ska komma mellan mej och min son som jag uppfostrar själv..!

• Nyfiken gul
    Kloss skrev 2007-09-29 22:00:29 följande:
    En nackdel med giftemål är om du har barn i ett annat förhållande.Det är att din make ärver före dina barn men att de iofs kan får ut sin andel direkt utifall detta blir aktuellt...!Det kan skapa komplikationer beroende på hur hur du nu vill ha det.Det främsta skälet för mej att inte gifta mej.Vill inte att nån ska komma mellan mej och min son som jag uppfostrar själv..!
    Detta undviker man enkelt genom o skriva testamente....

detta gäller ju definitivt också om man bara är sambo... då ärver man ingenting av varandra utan då går barnen före...
  • Kloss

Nyfiken gul:

Instämmer och sen är det upp till dej att ta först vara införstådd med detta och att detta sen är förenligt med dina egna önskemål.
    Om man är den av parterna som har bäst ekonomi ska man även ha i åtanke om hur tillgångarna fördelas vid en skilsmässa.

Äktenskapsforord som ger den av parterna som t.ex bidrar med ett
    neramorterat hem att hemmet inte ska ingå i en eventuell bodelning.Alternativt köper in sej i hemmet på nåt reglerat sätt.

Annars är det ju orättvis och i praktiken en förmögenhetsöverföring.

Det man tillsammans bidrar under giftermålet är väl rimligen det man ska dela på vid en skilsmässa.
    Därav föreslår jag äktenskapsförord.
    Särskilt för de tillgångar av stort värde som man hade innan giftermålet om parterna har olika ekonomi.

Båtar aktieportföljer, hemmet, sommarstugor. sommarboställen i utlandet och föräldraarv.

Detta äktenskapsförord kan man ha utifall man skulle skiljas men tills dess ha varandra som förmånstagare vid ett eventuellt förtida dödsfall.

Det ena utesluter inte det andra.

Är paret unga och i början av sitt liv och knappt börjat förvärvsarbeta så är ju mitt resonemang utan relevans dock.

• Kloss

Som sambo blir man bara förmyndare att förvalta sina barns arv.
    Är man gift så ärver man före de gemensamma barnen.

En viss skillnad men litar man inte på sin makes ekonomiska sinnelag
    är det bättre att vara sambo eftersom denne då ställs inför årlig redovisningsplikt inför överförmyndaren av barnens arv. *LER*

Detta utifall man vill försäkra sej om att den överlevande partnern inte brukar DITT arv till sitt lyxleverne utan detta är låst och förvaltas till barnets myndighetsdag. *LER*

Detta om man har lite besparingar över 8 basbelopp ungefär 320000 kr. Annars är det likgiltligt

Juridik från kyrkogården kan ju vara roligt.

Det finns ju 90-åriga gubbar med miljoner i besparingar som till
    barnens fasa plötsligt gifter om sej med nån söt sjuksköterska i
    25-års åldern vid sin dödsbädd..! *LER*

Fråga Ann Nicole Smith..! *LER*
    Hon var nån strippa om jag fattat det rätt som nån rik gammal gubbe tog som fru...!

När han sen gick ur tiden startade de juridiska processerna från gubbens barn medans gubben själv flinade från sin grav...! *LER*

Han måtte ha ogillat sina barn...?

Svar på tråden för-nackdelar med att gifta sig?