• Angel in sight

Börjat dra och slita i bröstvårtan..

Min snart 4-månaders har fått för sig att tutten är en leksak och drar i bröstvårtan tills det gör ont och så kniper hon tag med handen på ett sätt hon inte gjort förut. Nyss knep on ihop käkarna riktigt hårt. Inte skönt. Är tänder på väg eller gör de så här nu? Känns inte som man vill amma länge till om hon ska göra så här..

• Svar på tråden Börjat dra och slita i bröstvårtan..
  • Katharina S

jag tror det är rätt normalt, så gör alva oxå (nu har hon till och med 2 tänder så aj aj)

• Care69

Låter som min lille son.
    Han blir 4 månader i morgon.
    Jag brukar säga nej lite "strängt" om han biter till och då släpper han taget. Han har inga tänder ännu så jag hoppas han kan lära sig nu att han inte får bita...

• vickilina

När min son började slita och dra och jag frågade BVC så sa sköterskan att det brukar bero på att barnet inte får tillräckligt med mjölk och alltså drar o sliter för att det inte kommer så mycket som det önskar. Jag ger min son ersättning när han börjar sådär och det brukar funka. Han e 4 mån och tre veckor.

• godisälskaren

Min dotter gör också så men jag tror mest att det beror på att hon inte kan koppla av om det är andra ljud runt omkring, hon blir för nyfiken. Hon kan inte heller ligga still utan håller på att sparka och nypas. På morgonen och natten ligger hon dock still och äter "ordentligt".

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Oliwa

Min bebis på tre månader gör också så. Jag har också tolkat det som att han gör det när det inte kommer så mycket som han vill. Jag brukar byta sida då och då lägger han av.

Jag tar bort honom från bröstet direkt när han börjar, för f-n vad ont det gör!! Han har tänder på g också så det får inte bli en vana!

• enny signatur

SÅ gjorde ixa med, emn nu är det bättre så mest hålla ut. jag valde att direkt ta bort henne från bröstet (och maken tog henne istället) för att visa att ajgg verkligen inte gillade det.

Nu ligger hon mest och pillar och petar (och drar) i det, emn nu känns de tinte alls lika mycket så :)

• Angel in sight

Kan det vara att det är för lite mjölk fast hon inte är sur, hon sliter inte argt utan mest busigt och tittar på mig och ler.

• raspberryrevolution

Angel in sight skrev 2007-10-01 11:24:45 följande:

Kan det vara att det är för lite mjölk fast hon inte är sur, hon sliter inte argt utan mest busigt och tittar på mig och ler.
    känner igen det, min gosse gör oxå så. jag läste att man ska försöka att inte le tillbaka för annars kan de tro att det är lek och att man får göra så, det är ju inte lätt att låta bli att le åt sin ögonsten, men kanske värt ett försök
  • dagdrömmare

Så gjorde min dotter med och alla andra barn i föräldrargruppen. Hon vände huvudet bort men höll kvar om brösvårtan -aj aj. jag tror det beror på att de har fått mer intresse för omvärden och inte riktigt kan koppla av och äta utan de måste hålla lite koll så att de inte missar nått.

Det värsta gick över efter ett tag men min dotter (7mån) gör fortfarande så ibland när det är stökigt runt omkring eller när hon inte är så hungrig. På BVC sa de att man skulle markera tydligt när de gjorde ont så de slutar bitas, det har funkat bra på min dotter som väldigt sällan biter mig nu.

• Oliwa

Dagdrömmare (eller nån annan) -när du säger markera tydligt, menar du att man ska säga nåt, eller visa på nåt sätt? För jag tar bort honom från bröstet och byter sida, men nu håller han på och drar så mycket att jag byter bröst flera ggr på rad.. Och det funkar ju inte.

• dagdrömmare

Oliwia
    Jag säger NEJ med bestämd och lite mörk röst. jag tar bort henne och markerar att det inte är roligt genom att se alvarlig ut och inte busa med henne. Sen väntar jag tills hon lugnat sig och slutar "busa" innan vi försöker igen. Funkar det inte då så slutar vi och jag lägger henne på golvet.

Svar på tråden Börjat dra och slita i bröstvårtan..