• AlexandraLuleå

Ni som är finsmakare och kan det där med whiskey

Tänkte köpa en flaska med finare whiskey bla när min sambo fyller år, men jag kan INGENTING om whiskey och vad jag skall köpa för sort. Kan ju inte bara gå in på systemet och ta det dyraste dom har och hoppas på att den skall vara "tillräckligt smaklig".

Så tips motages gärna, och vet ni priset på ett ungefär så kan ni gärna skriva det

• Svar på tråden Ni som är finsmakare och kan det där med whiskey
  • nitraM

Hmm....Beror ju på om han gillar rökig wiskey eller inte.

Men min favorit e Lagavulin

Länk med info å pris systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=SPRITDRYCKER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a

• LMH33

Hi hi - Det märks att det är lördag och att jag är whiskeysugen. Nappade direkt.

Jag tycker skotsk whiskey är bäst, och då är det "single malt" som gäller. Många av de kända sorterna är en blandning av olika whiskey från olika fabriker, tex Johnnie Walker. Single malt heter det när det är en sort från ett enda destilleri, ett tillverkningsår.
    Min favorit är Lagavulin, den är väldigt rökig, eller Talisker - också rökig. Vill man ha en något mildare men ändå väldigt smakrik whiskey tycker jag att The Macallan är oslagbar.

Annars kan du gott fråga på Systemet också, de är där för att hjälpa till.
    Lycka till

• Camellis

Själv kan jag noll och inget, men min sambos favorit är Laphroig (uttalas la-fråjg).

Mamma till Anton (-99), Hugo (-06) med pyre i magen (bf 2/2 -08)
  • vickansnickan

beror ju lite på vad han gillar för whiskey..
    MIn sambo är helt såld på rökig whiskey. Laphroig(vet ej om det stavas så) är väl en av favoriterna. Lagavullin är väl oxå en favvo.

• nitraM
    Camellis skrev 2007-09-29 22:06:54 följande:
    Själv kan jag noll och inget, men min sambos favorit är Laphroig (uttalas la-fråjg).
    Ja den e goo den me.

F**n å ingen wiskey hemma..... =(
  • AlexandraLuleå

aha, lagavullin kände jag igen, det vet jag att han har druckigt förr. Kanske skall prova att köpa laphroig (eller hur det stavas) då han främst gillar rökig whiskey.

• Camellis
    AlexandraLuleå skrev 2007-09-29 22:13:47 följande:
    aha, lagavullin kände jag igen, det vet jag att han har druckigt förr. Kanske skall prova att köpa laphroig (eller hur det stavas) då han främst gillar rökig whiskey.
    Ja, gör det. Min sambo blev så glad när han fick en sån flaska i farsdagspresent att han fällde en liten tår. Kan ju ha berott på att det var hans första fardagspresent iofs, men just nu kan vi låtsas att det berodde på sorten.
    Mamma till Anton (-99), Hugo (-06) med pyre i magen (bf 2/2 -08)
  • Emi76

Mackmyra gör svensk jättegod whisky, enda i sin slag (svensk alltså) om han är intresserad och du kan få tag på en sån blir han säkert jätteglad!

• Fossa

Bowmore är jättegod, ca 400 kr för en sjuttis.

• LMH33

Åh Laphroaig glömde jag den är urgod. Bowmore drack jag alltid förut, men tröttnade.

• BjörnesMagasin

Jag gillar inte whiskey själv, men sambon gillar den rökiga varianten och precis som flera här har sagt så är tydligen Laphroaig bra!
    En annan sort, som ska vara "strået vassare", är Ardbeg som dom som inte gillar den brukar skämta om att man kan använda till att tjära båten med!!

Nedräkning pågår!! - BF 22/10!!! Vi längtar efter dig, Skorpan...!!!
Svar på tråden Ni som är finsmakare och kan det där med whiskey