• pilutta dig

Examen genom fristående kurser?

Hur fungerar det för att man ska kunna få en examen om man bara läser fristående kurser? Någon med erfarenhet som vill dela med sig?

• Svar på tråden Examen genom fristående kurser?
  • Sofis

Min man läser fristående kurser för att i slutändan bli civilekonom. Det har inte varit så roligt för honom genom åren, dels för att han aldrig haft en riktig klass utan alltid behövt gå med nya människor, och dels för att han inte är garanterad plats på nästa kurs (som man ju är genom ett program). Sedan bör du tänka på att fristående kurser inte alltid kan jämställas med ett utbildningspaket. Ta t.ex. psykologprogrammet där man inte kan bli psykolog utan att ha läst själva programmet. Jag är inte alls säker, men jag tror att det samma gäller för samtliga utbildningar där Länsstyrelsen i slutändan delar ut legitimation...

Att diskutera på FL är INTE som att diskutera IRL!
  • pilutta dig

ok,tack
    någon mer med erfarenhet av det ?

• Madam

jag har bara läst fristående kurser och kan snart ta ut min magister i osteologi. Vissa yrken finns det ju inga program till så man får komponera ihop en egen examen. Men examen kan man ju få ut oavsett hur eller vad man läser.

• pilutta dig

vad coolt, det finns hopp för mig också
    vad är oseologi? *känner mig dum*

Madam skrev 2007-10-03 22:10:31 följande:
    jag har bara läst fristående kurser och kan snart ta ut min magister i osteologi. Vissa yrken finns det ju inga program till så man får komponera ihop en egen examen. Men examen kan man ju få ut oavsett hur eller vad man läser.
  • Madam

Osteologi är benlära inte lätt att veta.

pilutta dig skrev 2007-10-03 22:19:29 följande:

vad coolt, det finns hopp för mig också vad är oseologi? *känner mig dum*
  • Gelis14

Jag läser beteendevetenskap..friståendekurser...går alldeles utmräkt. Plockar snart ut en examen i både sociologi och psykologi...60 p i sitt huvudämne måste man dock ha. Exp som jag i både sociologi och psykologi
    Många gånger kan fristående kurser vara de bästa alternativet. Många arbetsgivare "uppskattar" att man själv valt sina kurser..visar på aktivt och medvetna val för att utbilda sig till det man intresserar sig för. Lycka till!

• sakoline
    Gelis14 skrev 2007-10-15 21:30:36 följande:
    Jag läser beteendevetenskap..friståendekurser...går alldeles utmräkt. Plockar snart ut en examen i både sociologi och psykologi...60 p i sitt huvudämne måste man dock ha. Exp som jag i både sociologi och psykologiMånga gånger kan fristående kurser vara de bästa alternativet. Många arbetsgivare "uppskattar" att man själv valt sina kurser..visar på aktivt och medvetna val för att utbilda sig till det man intresserar sig för. Lycka till!
    Pilutta dig: Du har ju fått dig svar här.
    Du får en kandidatexamen genom att läsa minst 60p i ett huvudämne.
Svar på tråden Examen genom fristående kurser?