Vilka småkakor kan frysas?
Tänkte baka inför stundande kalas men är osäker på vilka småkakor som klarar av att frysas in.
Tänkte baka typ schackrutor, hallongrottor och nån smördegskaka.
Nån som vet?
Tänkte baka inför stundande kalas men är osäker på vilka småkakor som klarar av att frysas in.
Tänkte baka typ schackrutor, hallongrottor och nån smördegskaka.
Nån som vet?
Jag brukar frysa de flesta småkakor.
Har fryst hallongrottor själv och mamma har fryst både schackrutor och smördegskakor.
Jag fryser in alla småkarkor
Jag också!
trodde man kunde frysa alla småkakor...
Du kan frys alla småkakor.Dä ju så bra med dom för du kan frysa in igen om dä blir över,om o om igen
Men glimrande, tack för alla svar! Jag var jätteosäker på det här med kakor, visste inte att alla kakor går att frysa. Men är det smör i så bör det ju gå. Nu ska här bakas. Tack igen!
Det går jättebra att frysa kakor som är bakade på margarin också.
Lycka till med bakandet!
Oja. Har inte varit med om någon småkaka som inte funkat att frysa.
Bondkakor, drömmar, biskvier, mandelformar...
Blir det verkligen lika gott efter infrysning? Jag är orolig att de tappar smak och konstistens, men om de blir lika goda så vore det toppenbra att kunna frysa in dem.
Bara de inte ligger för länge (<1år eller så) så är en del nästan godare efter att ha varit frysta.
Men de ska tina i rumstemeratur, inte i micro.
Det kanske beror på HUR de fryses in? Jag vet inte själv så jag tycker du ställde en utmärkt fråga! Vad säger ni som fryser in småkakor? Hur gör man på bästa sätt?
Låt de svalna ordentligt, lägg i lufttät burk med smörpapper mellan lagren.
Ah, slutar aldrig att förvånas över alla snabba svar man får på fl. Tack så mycket!
*fniss* jo ibland så!
Men ta inte mina svar som expertråd. Jag har själv inte bakat småkakor på *år*, men det är så som min farmor bruakr göra, och hon är BRA på det där med att baka!
Tusen tack
och angående hur länge man kan ha dem i frysen....nån sa upp till ett år, nja, om det är mycket fett i (som det ju ofta kan vara i småkakor) så skulle jag rekomendera max ett halvår i frysen
En regel för alla frysta livsmedel är att ju högre fetthalt ju kortare frystid, detta eftersom fett faktiskt härsknar även i frysen, om dock mycket mycket långsammare än i kyl.
Lycka till med bakandet
Kristall V: tyvärr ingen risk att kakorna hinner härskna i vår frys, det bor två kakmonster i huset
Men tack, superbra råd!