• MajaLinnéa

Lever spermier verkligen......

... i 4 dygn inne i slidan, eller är det så att de möjligtvis kanske KAN leva i 4 dygn?

Alltså, lite svårt att formulera frågan, men ibland hör man om att spermier kan leva i upp till 4-5 dygn inne i slidan, och då undrar jag bara om det är så att de LEVER (alltid liksom, att det är livslängden på dom) i 4 dygn, eller om det är så att de rent hypotetiskt KAN överleva i 4 dygn, men att de inte brukar göra det?

Hoppas nån fattade...

• Svar på tråden Lever spermier verkligen......
  • Maja o Linus

Jag tror att det  menar att de kan lev aupp till 4-5 dygn men allt beror väl på kvaliteten av spermien och miljön hos oss.... jag ska kolla om jag hittar information!

Hoppet är det sista som överger en.....
  • Jii

Tror de kan leva i upp till en vecka faktiskt!

• sissywish

Både ja och nej.

Förutsättningen för att spermierna ska kunna överleva och simma vidare är att det finns fertilt sekret inne i livmodern. Det brukar man bara ha före ÄL. Innan dess är egentligen livmodern ett ointagligt fort, en ogärstvänlig miljö för spermierna, helt enkelt.

Antalet dagar man har fertilt sekret varierar från kvinna till kvinna och antagligen också med ålder. Så det bästa sättet för dig att veta när du är som mest fertil är att iaktta ditt slidsekret under menscykeln.

• MajaLinnéa

Jag undrade inte ur graviditetsplanerings-synpunkt, jag bara undrade rent allmänt...

• Maja o Linus
    Hur länge lever en spermie?

Spermierna, sädescellerna, är ofta befruktningsdugliga i högst 72 timmar. Det betyder att spermierna kan befrukta ägget två-tre dagar efter att man har haft samlag. Men tiden kan variera något. Enstaka spermier överlever i mer än tre dygn, medan andra bara klarar sig en kortare tid. Detta beror på egenskaper hos spermien, förhållandena i slidan och livmodertappens sekret.

info taget från: http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=22573
    SJUKVÅRDSRÅDGIVNINGEN

Hoppet är det sista som överger en.....
  • sissywish
    MajaLinnéa skrev 2007-09-30 09:09:51 följande:
    Jag undrade inte ur graviditetsplanerings-synpunkt, jag bara undrade rent allmänt...
    Kan ju vara bra att veta oavsett om man vill eller inte vill bli gravid.
Svar på tråden Lever spermier verkligen......