• nr 1

mannen avgör kön på barnet?????

Satt igår och pratade med min familj om varför det blir en pojke resp flicka.
    Flera hävdar att det beror på mannen, om han har mycket pojkar resp flickor i sin släkt.

Kan detta verkligen stämma, könet på baret bestämms ju inte från start, utan efter ett par
    veckor, då måste väl båda vara inblandade, eller är det bara slumpen?

Vad tror/vet ni?

Hej!

• Svar på tråden mannen avgör kön på barnet?????
  • MissBlaise

Könet kommer från mannen, beror på vad spremien är för kromosom el vad man ska säga, x el y

• Valkyriah

Det beror väl på om det är en x eller y spermie som befruktar ägget?

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • nr 1

Men spelar det då någon roll vad han har för syskon och kusiner?

• MissBlaise

nr 1 skrev 2007-09-30 09:47:18 följande:

Men spelar det då någon roll vad han har för syskon och kusiner?
    Ne skulle knappast tror det
  • miss Y

könet bestäms egentligen redan vid befruktningsögonblicket eftersom det beror på spermiens könskromoson. X för tjej (ägget har alltid x) eller y för kille

• mamma gis

Hej,
    könet på barnet bestäms vid befruktningen. Antingen är det en kvinnlig sädescell eller en manlig som befruktar ägget och det är den som allstå bestämmer könet. Sedan kan man inte se vilket kön det blir förrän lite senare när det utvecklats, v 16 ungefär.

• carola1977

Tror inte det spelar så stor roll om mannen har många flickor eller pojkar i släkten, utan det beror på vilken spermie som hinner först, x (flicka) eller y (pojke).

• miss Y

borde inte göra det, men min syster är gift med en kille där det på hans sida bara föds grabbar (tjejerna i släkten gifter sig in). min syster har fått fyra barn, alla pojkar så...

• nr 1

Tack, jag tyckte det kändes väldigt konstigt jag med, då har jag något att arumentera med nästa gång.

• Lilla Fjun

Könet på barnet bestäms i samma sekund som ägget och spermien smälter samman. Bär spermien på en x-kromosom blir det en flicka. Bär spermien på en y-kromosom blir det en pojke. Så på så sätt kan man väl kanske säga att det är mannen som bestämmer könet på barnet.

• Pingu32

mamma gis skrev 2007-09-30 09:48:18 följande:

Hej,könet på barnet bestäms vid befruktningen. Antingen är det en kvinnlig sädescell eller en manlig som befruktar ägget och det är den som allstå bestämmer könet. Sedan kan man inte se vilket kön det blir förrän lite senare när det utvecklats, v 16 ungefär.
    Det finns väl inga kvinnliga sädesceller? Mannen har ju sädescellerna antingen en med X eller en med Y och kvinnan har bara X i sina äggceller. Vid XX blir det en flicka och XY en pojke. Du måste ha missuppfattat någonting.
  • Canan

Pingu:
    Som du själv säger så bestämmer sädescellen om det bli tjej eller kille och då kan man ju kalla det manliga och kvinnliga sädesceller.

• MissBlaise

Jag tror nog att mamma gis menar precis det du beskrev bara det att hon inte skrev det på samma sätt...

• LillSuss80

Nej det spelar ingen som helst roll hur familjen ser ut

Men visst kan man skoja om saken

Min mamma fick bara flickor, 5 stycken så nu får vi döttrar alla pojkar hon inte fick. Jag har en dotter men resten av barnen, min son och hans 5 kusiner är pojkar

Så vår mamma som bara fick töser har istället 7 barnbarn varav 6 är pojkar

Könet på barnet bestäms som alla redan skrivit på vilken spermie som befruktar ägget. Men visst...

Flickspermier är tåligare så om det är en blivande pappa som jobbar med kemikalier, lever ohälsosamt eller badar heta bad och bastar varmt så kan han öka chansen/risken att få en dotter eftersom många pojkspermier dör för de är klenare. Till exempel

Pojkspermier är snabba och dör snabbt så om det är nära till ägget så hinner de dit snabbare än flickspermierna. Om det är långt till ägget så dör de på vägen medan flickspermierna kommer efter i sakta mak och orkar hela vägen fram.

LITE åt det hållet är det men det är inte hala sanningen

• gbgumman

Vi har nu fått en dotter men hon är den första på jätte länge. Min mans farmor fick bara killar och dessa fick bara killar. Min mans mamma har en syster men hon har i sin tur bara killar. Vårt första barn var en pojke och nu kom en flicka. På min sida föds nästan bara flickor. Har hört att kvinnans miljö i slidan kan avgöra vilken spermie som släpps in. Sur miljö är bättre för flick spärma. Jag var jätte rädd att få urinvägsinfektion (trodde jag hade det) när vi försökte bli gravida så jag drack massa tranbärsjos för att hindra detta. Sedan läste jag att surmiljö gynnar flickor och flicka blev det.

Detta är dock bara en teori, men vill man ha en pojk så kan det vara smart att hålla sig borta från citroner m.m.

Svar på tråden mannen avgör kön på barnet?????