• Hjärtat 2005

Höstblåsor??

Hej!
    Är det någon där ute som har barn som har detta? Jag tror min dotter har fått det? Hon äter penicilin mot öroninflammation sedan i mån (24/9), varit "frisk" för övrigt under tiden, ingen feber el nå´t, gått på dagis som vanligt. Igår fick hon feber (38.1) hur pigg som helst, upptäckte när jag skulle borsta tänderna på henne att hon har ngt på tungan, det gör ont säger hon (hon är 2 år) vitt, ser nästan ut som torsk, läste sen att har man höstblåsor så kan man få feber, hon äter å dricker som vanligt å verkar inte ha ont, tempen idag ligger på 37.4 å hon är jätte pigg..
    Är det vanligt med höstblåsor? Hur smittar det? Ngn som vet?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Höstblåsor??
  • bubbelmaja

Vilmer fick det förra helgen. Enligt läkaren i alla fall, som inte var helt 100 på det. Han hade feber, ca 38-39 grader i ett drygt dygn och blåsor på händerna och några på ena tån. Såg ut som en blandning av tonårsfinnar och mun runt hans mun, men inga blåsor i.

Smittar lätt, men mest småbarn som får det.

• Hjärtat 2005

Oki...tack för svaret. Dottern har fortf. feber å har fått blåsor på händerna oxå... hoppas det snart är borta..

• Bidosas

åhhh stackars stackars!!!!

Jag å min ena dotter hade höstblåsor förra året! DE GÖR ONT!!! SKITONT!!! De e ett vanligt virus som smittar som allt annat... Hoppas ingen mer i familjen får de!!! Va försiktiga om blåsorna spricker... Tvätta å sätt plåster så de inte blir infekterade...

• MaijaO

Viggo hade det förra veckan. Höstblåsor heter också hand-fot-mun virus och kallas ibland felaktigt för mul och klövsjuka trotts att det är en helt annan sjukdom. Det är olika hur dålig man blir. Vissa kan få lite feber, huvudvärk och ont i kroppen de första dagarna. Blåsorna klingar av efter ca 10 dagar i allmänhet och är bara barnet piggt så kan man skicka det till dagis.
    Det är oftast barn under 10 år som får det och det beror på att de flesta över 10 redan har haft sjukdommen. Det är alltså inte alltid man vet att man har haft det.

• MaijaO

Nja, jag har inte riktigt fått svar på det. JAg vet inte om hon menade att man som vuxen byggt upp ett större imunförsvar. För det står ingentin om imunitet om man tittar på nätet. Så här skriver t.ex. wikipedia om sjukdommen:
    Vesikulös stomatit även kallad "Höstblåsor" eller "hand-fot-munsjuka", är en smittsam dock ofarlig virussjukdom.

"Sjukdomen brukar uppträda i smärre epidemier med några års intervall. Den drabbar främst barn under 10 år och brukar uppträda i smärre utbrott på daghem och liknande institutioner. Sjukdomen ses vanligen mot slutet av sommaren - tidiga hösten, därav namnet höstblåsor.

OBS! Denna sjukdom bör inte förväxlas med djursjukdomen mul- och klövsjukan eller djursjukdomen vesikulär stomatit.

Sjukdomen orsakas av ett s.k. Coxsackievirus. Man blir smittad genom nära kontakt med redan sjuka, som utsöndrar virus via näsa, svalg och utslagen. Möjligen kan smitta också ske via avföringen. Smitta sker inte via föda eller vatten. Inkubationstiden är 3-5 dagar.

Symptom ? Feber (38?39˚C), små fläckar och blåsor på händer och fötter samt runt och i munnen (läppar, kinder, tunga och gom och framför allt baktill i svalget). Blåsorna brukar brista och bilda ytliga sår.

Behandling ?- Ingen specifik behandling. God hygien och minskad kontakt med omgivningen minskar smittspridningsrisken, som dock ofta redan har skett när sjukdomsfall har konstaterats. Smärtstillande medel. Tillfrisknande sker vanligen inom en vecka. Dagisbarn ska vara hemma när de känner sig sjuka och/eller om de har feber."

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Vesikul%C3%B6s_stomatit

• Hjärtat 2005

Tack alla snälla för svar! Lite klokare iaf..

Svar på tråden Höstblåsor??