• Lanson

Är rädd för att vara för trång plus att få en stor bebis

Min mamma hade för trångt bäcken för att föda vaginalt plus att alla hennes barn har vägt över 4000g. Båda delarna är ju ärftligt och jag som redan är flrossningsrädd blir ju inte lugnare av att det komplikationen finns. Pratade om detta med min BM som jag hade på inskrivingen i vecka 13 och hon lyssnade aldrig riktigt utan avfärdade det och började prata om annat.

Hur ska man gå till väga för att få veta om man är för trång eller får ett stort barn. Någon som har erfarenhet av något av det här?

Är i vecka 25 om någon undrar

19 Januari 2008
  • Svar på tråden Är rädd för att vara för trång plus att få en stor bebis
  • Ametist55
    Lanson skrev 2007-09-30 17:35:17 följande:
    Min mamma hade för trångt bäcken för att föda vaginalt plus att alla hennes barn har vägt över 4000g. Båda delarna är ju ärftligt och jag som redan är flrossningsrädd blir ju inte lugnare av att det komplikationen finns. Pratade om detta med min BM som jag hade på inskrivingen i vecka 13 och hon lyssnade aldrig riktigt utan avfärdade det och började prata om annat. Hur ska man gå till väga för att få veta om man är för trång eller får ett stort barn. Någon som har erfarenhet av något av det här?Är i vecka 25 om någon undrar
    Jag har 5 barn och på mig så röntga dom bäckenet för att se om det skulle gå bra.Sista dottern föddes i sätesbjudning och det gick bra det med.Be om att dom gör det på dig så du kan känna dig lugn.Ingen ska behöva gå och vara rädd under en graviditet.Lycka till.
  • Lanson
    Ametist55 skrev 2007-09-30 18:01:17 följande:
    Jag har 5 barn och på mig så röntga dom bäckenet för att se om det skulle gå bra.Sista dottern föddes i sätesbjudning och det gick bra det med.Be om att dom gör det på dig så du kan känna dig lugn.Ingen ska behöva gå och vara rädd under en graviditet.Lycka till.
    Jag frågade om dom kunde kolla det och då sa BM att man kollade inte sånt innan längre utan man gör det vid eventuella komplikationer under förlossningen och utgår från att kvinnan kan föda normalt i första fall. Så jag blir nervös av allt detta!
    19 Januari 2008
  • Muminlina

Kräv att din BM lyssnar på din oro!!! Hon är där för att hjälpa dig på alla sätt du behöver, om hon inte klarar det så be att få byta! Man kan säkert röntga dig innan även om det inte gör så ofta nu för tiden.
    Lycka till och förklara och tjata på din BM tills hon tar din oro på allvar! Be att få prata med MVCs psykolog om hon inte lyssnar, då kanske hon fattar att det är allvarligt för dig!!
    Glöm inte att hon är där för din skull!
    KRAM

• Lanson
    Muminlina skrev 2007-09-30 19:04:42 följande:
    Kräv att din BM lyssnar på din oro!!! Hon är där för att hjälpa dig på alla sätt du behöver, om hon inte klarar det så be att få byta! Man kan säkert röntga dig innan även om det inte gör så ofta nu för tiden.Lycka till och förklara och tjata på din BM tills hon tar din oro på allvar! Be att få prata med MVCs psykolog om hon inte lyssnar, då kanske hon fattar att det är allvarligt för dig!!Glöm inte att hon är där för din skull!KRAM
    Tack så mycket! jag ska verkligen försöka tjata mig till en undersökning som kan mäta mitt bäckenmått. Måste få det ur skallen inna  förlossningen annars kommer jag inte kunna vara en människa
    19 Januari 2008
  • Mitt hjärta är hemma

Hade precis samma oro och min bm svarade precis som din, att man inte kollar sådant längre - men hon motiverade det också väldigt bra.

Att mäta bäckenet i förväg visar helt enkelt inte så mycket, bäckenet vidgas under själva förlossningen (och i värkarbetet innan) och bebisens huvud är mjukt och trycks ihop på färden ut. Min mor råkade trots pyttig bebis ut för att den fastnade, bm sade att även om hon fått höra att det berodde på att hon skulle varit för trång så var det sannolikt INTE så. Troligare orsak var att bebisen legat lite fel eller inte kommit ut på rätt sätt, något de är mycket duktigare på att se (och åtgärda) idag än på mitten av 70-talet.

• Mitt hjärta är hemma

Hon sade f.ö. också att storleken på ens mammas bebisar, eller storleken på blivande pappans mammas bebisar inte hade något att göra med storleken på de bebisar man själv får.

• A 1989

Jag har nog samma problem som dig.. fast jag har en väldigt nderbar bm som ska göra allt för att barnet ska komma ut innan det är för stort då jag även är väldigt rädd för snitt..

• Lanson

Jag har fått höra att det är ärfligt det där med stora och små bebisar. Att om ens mamma hade små/stora bebisar skulle man själv med stor sannolikhet också få det. Är det fel?

19 Januari 2008
  • Mitt hjärta är hemma

Lanson: Min bm sade att det inte var så. För några månader sedan startade jag en tråd där jag frågade hur det varit för andra, det verkade ha varit helt slumpmässigt. Tror att min bebis kommer väga ett drygt kilo mer än vad jag gjorde när jag föddes, enl. bm:s gissning.

• Lanson
    Mitt hjärta är hemma skrev 2007-09-30 19:28:37 följande:
    Lanson: Min bm sade att det inte var så. För några månader sedan startade jag en tråd där jag frågade hur det varit för andra, det verkade ha varit helt slumpmässigt. Tror att min bebis kommer väga ett drygt kilo mer än vad jag gjorde när jag föddes, enl. bm:s gissning.
    Hmm, okej, det låter ju bra! Men det där med bäckenmåttet verkar iallfall som om det är ärftligt.
    19 Januari 2008
Svar på tråden Är rädd för att vara för trång plus att få en stor bebis