• Cinnalinna

flyga med 1-2 veckors bebis?

Jag har flugit mycket med min son, redan vid 2 manaders alder.
    Nu ska vi fa nummer tva och kommer behöva flyga redan när barnet är 1-2 veckor gammalt. KAN man / FAR man flyga sa tidigt? Nagon som vet?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden flyga med 1-2 veckors bebis?
  • Tainted

vet inte men jag kan tänka mig att det inte är så bra för öronen

• Jen 82

Vi flög när dottern var 10dagar mellan Skottland och Sverige. Då var det 1 vecka som var gränsen men det är nog lite olika beroende på vilket flygblolag man flyger med.
    Det gick alldeles utmärkt och hon sov igenom både start och landning.

Enligt min sköterska på BB var det ingen fara att flyga!

• zitis81

Jag undrar också om det verkligen är så bra för öronen. Och även för resten av kroppen också för den delen. Det blir ju en ganska stor tryck förändring Fundersam
    Fast i o för sig så flyger de ju helt nyfödda i ambulans helekopter och så men då är det ju oftast kris och så är det ju kunnig personal med som kollar andning mm hela tiden. Sen är de ju inte så högt uppe som det blir när man flyger flygplan.

Får man fråga vad som gör att du måste flyga så snart efter bebisen är född??

• Jenpen

Jag har hört att de kan få svårt att andas pga lufttrycket. Men har ingen egen erfarenhet av att flyga med så små barn... Tror säkert inte att det är några problem.

• Cinnalinna

zitis: min mormor hemma i Sverige fyller 100 ar tva veckor efter BF... jag kan bara inte missa hennes stora dag!

• zitis81

NÄ det förstår jag

Var bor du då??
    Det finns ingen möjlighet att åka tåg eller nåt istället?? Bara en tanke.

Men fråga på BVC de kan nog svara lite bättre än vi här kan

• Cinnalinna

Jag bor i Spanien, aker gärna tag men inte med nyfödd.

jag ska prata med min barnläkare, jag tror det är ok, men vill kolla runt lite.

• zitis81

Ok jag tänkte att du kanske bodde i Finland eller nåt. Men Spannien ja det kan ju bli lite långt att åka tåg med nyfödd.

Hoppas att det löser sig för er.

Lycka till!!!

• TjorveniSkåne

Det finns ingen gräns hos flygbolaget. Frågan är om nyblivna mamman orkar!

• Minikonstapeln

Helikopter flyger inte ens i närheten på den höjd som en internationell jet gör, och utsätter därför inte passagerarna för samma lufttryck. Å andra sidan så är alla flyg idag som rör sig över 5000 meter försedda med tryckkabin och är därför helt ofarliga att flyga med även för små barn. Dessutom så tryckutjämnar ett spädbarn automatiskt och om det inte finns några tydliga problem i öronen så lär dom inte få det av en flygning heller.

• En helt vanlig mamma

Jag flog med min son nar han var 8 veckor o min BM sade att det var bra att han fick traffa barnlakaren innan vi flog...Sedan existerar ju alltid risken for forkylning o RS virus da luften cirkulerar runt i kabinen, men sa lange du vet om riskerna ar dte val upp till er att avgora. Ring flygbolaget ni ska aka med o hor vad deras policy ar och se till att ni har avbestallningsskydd om ni skulle behova avnoka.

Forresten, har du inbokad BF eller hur gor man darnere?

• Tigerwoman

Jag tror gränsen brukar ligga på 2-3 veckor, detta därför att man vill se att barnets andning/syresättning fungerar normalt. Kontakta flygbolaget för att höra deras regler. Det låter lite tajt tycker jag, du vet ju inte ens om du föder på BF-dag.

• jsmfb

Dessutom, om barnet är för tidigt fött måste man vänta tills en ellr två veckor efter BF för att flygbolagen skall låta en flyga. Jag har för mig att jag har sett gränsen 8 dagar någonstans men precis som med graviditet så har ju bolagen olika regler, bäst att kolla med aktuellt bolag.

• Karpet

Flygbolagen har olika regler, men en vecka är nog det tidigaste man får flyga. Sedan ska du ju hinna med att skaffa pass åt den lille också, det tar ju oftast i alla fall en vecka, om du inte ska skaffa svenskt pass, då tar närmare en månad-6 veckor.

• Little J

Som Karpet skriver tror jag det är passet som kan ta tid.
    Vi skulle ha åkt till ett bröllop i UK då lillan var dryga 2 veckor gammal men det blev inte av.
    Proceduren att få hennes namn bekräftat (efter att personnumret var bekräftat) sen till polisen för att skaffa passet och sen vänta på att det blev klart tog allt som allt mer än två veckor så vi "hann" först iväg när hon var 4a veckor gammal.

Annars tror jag inte det ska vara några problem att flyga med en 2 veckors, bara amning eller matningen har kommit igång och att bebisen i övrigt mår bra. Sen en annan viktig detalj...hur man själv som nyförlöst mamma mår! Det kanske kan påverka resandet med.

• pajas01

du får flyga med ett friskt barn efter 3 dagar.. de dem rek. är att du ammar eller matar barnet under start å landning.. så får den itne så hemskt mycke lock för öronen..

Svar på tråden flyga med 1-2 veckors bebis?