• palmblad

Värderar du någons sorg?

Om din vän har bråkat med sin kille o är ur-ledsen, släpper du allt och bryr dig om henne? Frågar om du ska komma? Såvida du inte är själv hemma med barnen el. på jobbet förstås, men för min del får hon gärna komma till mig då. Annars släpper jag allt för en vän, som inte utnyttjar mig. Sker det ofta, skulle jag erbjuda hjälp att kontakta o gå till psykolog.
    Har din vän lika stor "rätt" att va ledsen över ett sånt bråk som om hennes pappa dött, hennes hund,hennes barn? Kan sorg värderas? Det kan verka klumpigt om någons anhörig dött o man säger att ens katt som var ens allt dog, men vem har rätt att göra skillnad?
    Har man det tufft kan en cykel som pajar bli droppen för att man bryter ihop. Har man det bättre, kan man tåla mycket.

Jag sörjde ett tidigt missfall mer än min pappas dödsfall. Kändes nästan skämmigt, men det var mitt sätt o har sina olika skäl. Handlar inte om att jag inte skulle tycka om min pappa.

Vad jag vill med inlägget är, att jag inte anser att sorg rangordnas. Någon annan måste inte ha det värre,för att andra inte ska få sörja. Alla har rätt till att känna sorg. Ingen vill ju egentligen sörja, men bearbeta, minnas o gå vidare så pass man kan. Det pratas om att "Jamen den o den har det värre!" Vem kan bestämma det?
    Jag gav ett exempel, men menar mest allmänt.

• Svar på tråden Värderar du någons sorg?
  • JAG är BÄST

"Om din vän har bråkat med sin kille o är ur-ledsen, släpper du allt och bryr dig om henne? Frågar om du ska komma? "

Jag har gjort det allt för ofta. Jag har aldrig fått något igen av dom. Så numer ger jag blanka fan i deras problem.

• palmblad

Låter tragiskt. Det kan va svårt att jämföra stöd, om man råkat ut för olika saker. Huvudsaken att man får nåt tillbaka. Annars drar jag också ner på stödet, men försöker stötta mycket ändå. Alla är inte bra på att ge stöd o har svårt att erkänna det. Men skulle aldrig säga att jag ger blanka fan i nåns problem.

• amazonen

Men det kan väl vara skillnad på vad en sorglig händelse betyder för en själv och vad man kan begära att den ska betyda för andra?

• palmblad

Kan man begära vad nåt ska betyda för nån annan?
    Allt är individuellt.

• PiceaX

Alltså, om någons barn har dött och en annan person säger att den förstår precis, för dennes katt dog igår, då undrar man ju om den f d kattägaren verkligen har fattat vad den andra har sagt.

• palmblad

Men vem bestämmer att man har större rätt att sörja ett barn än en katt? De allra flesta sörjer säkerligen ett barn mer, men vem säger att sorgen inte är lika stor ang. en katt?
    Har ett tydligt exempel, då min kompis mormors katt dog. Mormodern o katten var som ett äkta par. Och det var hårt för henne att höra att det BARA var en katt.

• Västerås

Var mans smärta är den störta smärtan.

Det som är jobbigt för mig är kanske inte lika jobbigt för dig. Alltså kan man inte sätta nå värdeskillnader på sorg....tycker jag iallafall.

• palmblad

Om man inte mist ett barn vet man inte hur det är. Har man inte mist en katt vet man inte hur det är. Om man ska prata utan värderingar.

• palmblad

Jag kände vid min pappas död att jag borde visat mer sorg. Men han somnade in i hjärtinfarkt på sin älskade gräsmatta. Kunde han fått en bättre död, även om det var för tidigt? Dessutom fick jag ta hand om de andras sorg efter honom, så min egen fanns det inte tid för? När jag inte stöttade de andra försökte jag va glad för att orka.

• PiceaX

Självklart är det inte BARA en katt. Visst kan man sörja en katt väldigt mycket och skall ha full respekt för det. Men jag skulle inte ge mig på att jämföra min katts död med ett barns död om min katt dog.

Är det inte litet det som du egentligen säger: att man inte skall jämföra sorg? Jag tror att det är svårt att inte rangordna om man jämför.

• Verkligen

Nej, jag är tyvärr ganska oempatisk.. Kanske hänger ihop med att jag är lite twisted i skallen..
    Sen finns det väl 1 eller 2 personer jag faktiskt bryr mig om, men resetn i mitt liv får vara hur ledsna dom vill.. I don´t care.

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • palmblad

Jag hade inte heller sagt nåt om min ev. döda katt om nån förlorat sitt barn, även om det kan kännas NÄSTAN lika hårt. Jag jämför för egen del.

• rubina

För mig är djur mer värda än de flesta människor och jag sörjer dom mer men det är ju givetvis olika.

Svar på tråden Värderar du någons sorg?