• Ylle

Kattpiss i barnvagnen - vad göra? Ättika?

Vårt snille till fastighetsskötare har lämnat både porten och källardörren öppna och ett kattkräk har passat på att smita in och pissa i vår nyiköpta syskonvagn, som visserligen är väldigt begagnad och rätt ful, men som skulle vara så väldigt praktisk att ha som extravagn nu när vi får ett till barn i november. Men nu stinker den, känns inte direkt lockande att stoppa ner sina två barn varav en nyfödd i den.

Klädseln går att ta av och vi ska tvätta den imorgon, har hört att ättika kan funka. Vad ska det vara för ättika? Hur mycket? Som förbehandling eller i tvättmaskinen? Finns det andra knep att ta till?

Att få ersättning är inte att tänka på, dels för att vi from imorgon har nya fastighetsägare med ny fastighetsskötare och dels för att vagnen bara kostade några hundralappar.

• Svar på tråden Kattpiss i barnvagnen - vad göra? Ättika?
  • Annamaja

ja det kan vara väldigt svårt att få bort. Prova att tvätta den så fort som möjligt, som vanligt i maskin. Funkar det inte kan du sen lägga den i någon balja med vatten och ättika och prova. Skölj sedan av den och prova och tvätta igen. Hållet tummarna för att du lyckats.

• Ylle

annamaja: ajdå. den har redan stått några dagar, fanns inte tvättid förrän imorgon. men det blir nog ett ättikabad till att börja med då.

• Janna84

Ta så stark ättika som möjligt och snåla inte. Ni får förmodligen tvätta om klädseln minst en gång för att få bort ättikalukten men det brukar fungera mot kattpisslukten. Jag har själv haft fertila hanar så jag har råkat ut för kiss på fel ställen några gånger...

Mamma till världens finaste Tage :)
  • Janna84

Jag har hällt ättikan direkt i tvättmaskinen samtidigt som jag kört med tvättmedel.

• Ylle

janna: jag är rätt oinsatt i ättikans vackra värld... starkaste sorten, är det ättikssprit eller?

• Joico

Gå till en djuraffär och fråga, jag har för mig att de har nåt annars lägg klädseln i ett bad med ättika och vatten över natten. Kanske måste du tvätta två gånger också. Om man inte lägger i ättika finns risken att de fortfarande luktar.. du kan prova att strö bakpulver över fläcken också, de suger upp. Lycka till!

• Janna84
    Ylle skrev 2007-09-30 20:03:08 följande:
    janna: jag är rätt oinsatt i ättikans vackra värld... starkaste sorten, är det ättikssprit eller?
    Är inte ättika och ättiksprit samma sak? Jag är nog lika oinsatt som du är jag rädd... Köp den ättikan med högst procenthalt i din livsmedelsbutik. Så har jag gjort och det har fungerat bra
  • Vårblomma

Det finns 12% och 24% ättiksprit.

Jag hoppas att du får bort lukten! Finns inget värre!(Då har jag ändå katt själv)

• Ylle

janna: jo, tydligen var det samma på sätt och vis.

nu ligger klädseln och mjukliften i blöt med ättika. imorgon blir det tvätt. hoppas på det bästa.

• magdalena 80

Tallsåpa fungerar! Vi har problem med grannens katt o jag har tvättat vagnarnas klädsel otaliga gånger...
    Har kommit fram till att det som fungerar absolut bäst är att hälla in tallsåpa direkt i maskinen (har du möjlighet så är det ju bra att låta den ursköljda klädseln ligga i vatten o tallsåpa över natten först) o sen tvätta som vanligt. Hela vagnen luktar tallsåpa efteråt, men det e ju bättre än kattkiss åtminstone

Lycka till!

• Ylle

det verkar som att ättikabadet och tvätt med förtvätt gjorde susen. luktar det nåt nu så är det möjligtvis en svag doft av ättika.

happy joy!

Svar på tråden Kattpiss i barnvagnen - vad göra? Ättika?