Ingen BMI-gräns vid privat IVF ?
Undrar, om man ska få hjälp via landstinget finns det en gräns på hur högt BMI man får ha, gäller det även om man bekostar det själv?
Undrar, om man ska få hjälp via landstinget finns det en gräns på hur högt BMI man får ha, gäller det även om man bekostar det själv?
Jag ligger över landstingets BMI gräns och nu när jag går privat har min läkare bara sagt att det vore bra om jag gick ner i vikt.
När jag kom till Falun för äggplock var det ingen som komiterade min vikt.
När man gör privat så har de flesta kliniker ingen BMI gräns eftersom patienten själv beskostar försöken. Det enda man kan säga är att det minskar chansen betydligt att nå graviditet om man är överviktig, därför vill inte landstinget "lägga pengar" på överviktiga patienter, eftersom det inte är så stor chans att det leder till befruktning.
Spelar en övervikt på ca 10 kg också in för chansen att lyckas?
Jag går privat och dom har en gräns på 35 i bmi.
Jag hade bmi 34 och klara mig precis sa dom, annars hade jag fått gå ner lite.
Jag har just förbrukat mina 3 gratis IVF försök via landstinget o de vill ha en gräns på BMI 30..jag har ca 4 kg kvar till dess o inför IVF nr 4 som vi ska finansiera själva så vill de gärna att jag gått ner de 4 kg....(önskar bara ibland att dessa "regler" kom lite tidigare då man nu "sitter me skägget i brevlådan" o inser att OM jag hade haft BMI 30 från start hade jag kanske lyckats på gratis försöken...suck!!!)