• Jontefjonte

Ta julkort på 3 barn, tips på rolig bild, hur blir det bäst?

Jag vill ta ett fint kort på mina 3 barn. Elsa kan snart sitta själv och så har hon 2 väldigt busiga storebröder som inte kan sitta still sådär jättelänge. De är 2 år och 4,5 år.
    Vill absolut inte klä ut dem till små tomtar osv. Utan det ska vara ett foto med vanliga kläder eller möjligen inga kläder, så som vi ser ut helt enkelt. Vill göra något roligt av det hela. HUR?
    Ett år fick Måns bara sitta i matstolen och äta på en JÄTTEpepparkaka och så tog jag NÄRBILDER. Ett annat låg han i höstlöven och var nästan helt täckt. Nästa år satt de som två små tomtar (usch, va fult) i skinnsoffan på fårfällen. Förra året tog jag bara ett fint portättfoto och gjorde egna julkort på det på vanligt papper....

Har försökt få dem att pussa på varsin kind på Elsa och det gör de gärna, men någon av dem har alltid handen över Elsas ansikte...!!! Och så svårt att få dem att göra det exakt samtidigt. Tips mottages gärna!!

• Svar på tråden Ta julkort på 3 barn, tips på rolig bild, hur blir det bäst?
  • mogreta

Har inte så mycket tips, förutom att det blir så tillgjort med två små barn som samtidigt pussar ett mindre barn på varsin kind.

• Miss Lau

Jag gillar inte julkort som är tillgjorda utan jag vill att det ska se naturligt ut (så naturligt det nu kan se ut när man ska få med tre barn på samma bild).  Jag hade bara satt barnen nära varandra och knäppt en massa bilder och valt en bra. När vi tog julkortsbilder (oplanerat) så satt alla tre barnen i samma fåtölj eftersom det var enda sättet att få med alla.

Om du vill kan jag lägga in vårt jukkort från förra året i mitt galleri, för jag tycker det blev en bra bild.

• nica83

Kanske ta fram lite julrelaterade saker och låta dem leka med dem och sedan knäppa många bilder. Du borde få någon som är rolig, vet ju inte vad de kan hitta på för skoj

• Rintintin

Jag såg nåt program på tv där de diskuterade hur man bäst tog bilder på flera barn samtdigt och fotografen där sa att ett av de bästa sätten var att sätta barnen på rad bakom varandra på golvet (att de liksom sitter som ett tåg efter varandra) och att man knäppte en massa kort... Kanske värt ett försök?!

• Jontefjonte

Hej och tack för tipsen. Ja, jag har tänkt på både det där med fåtölj och sen på "tåget" fast Elsa är ju bara 5 månader än så länge och jag vågar ju inte prova ännu. Det får dröja någon månad till minst, med tåget alltså.
    Ja, tillgjort blir det ju hur man än gör. Vill inte ha med en massa julsaker. Vill inte att det ska vara så juligt helt enkelt. Kort skickar man ju inte så ofta till vänner och släktingar så varför ska allt se så konstigt ut då? Tomtar och glitter och ja vet inte allt.
    Dessutom ska vi flyga till Gran Canaria 2 veckor och fira jul där nere, så det blir mer ett God Jul-kort fast mer "Hej svej, nu drar vi till värmen" liksom.

• Jontefjonte

valmar: jag tittar gärna på ert tidigare julkort!

• Miss Lau

Har lagt in vårt julkort från förra året i mitt galleri.

Svar på tråden Ta julkort på 3 barn, tips på rolig bild, hur blir det bäst?