• Virriga Vera

Mat på 50-talsfest

Jag skall fixa maten på en rockfest med 50-tals tema. Vad kan man bjuda på? Behöver massor med förslag. Vi kan bli upp emot 100 peroner.

• Svar på tråden Mat på 50-talsfest
  • Virriga Vera

Mamma t Twins skrev 2007-09-30 23:04:59 följande:

Kallskuret, Potatissallader, Pastasallader, Smörgåstårta.Buffé helt enkelt!
    Men är det verkligen temamat?
  • ChooFii

Var på precis en sån fest i somrar, 50-tal & rockability var temat Det vi fick till middag var kålpudding med potatis, sås o lingonsylt och som efterrätt så var det kaffe med radiokaka, helt perfekt och jättegott! Tyckte även jag som alltid sett lite suspekt på det där med kålpudding..

• Virriga Vera
    ChooFii skrev 2007-09-30 23:19:19 följande:
    Var på precis en sån fest i somrar, 50-tal & rockability var temat Det vi fick till middag var kålpudding med potatis, sås o lingonsylt och som efterrätt så var det kaffe med radiokaka, helt perfekt och jättegott! Tyckte även jag som alltid sett lite suspekt på det där med kålpudding..
    Hmm, vi kan bli uppemot 100 personer, så jag känner inte för att skala potatis och göra kålpudding för så många. Men tack för tipset.
  • Kajee

*tittar i min Till bords under 100 år*

Där står att man bjuder på middag med två rätter (inte tre). Mycket av det vi tycker är invant nu var helt nytt på 50-talet t.ex halvfabrikat av olika slag. Exempel på bjudmat från denna tid är Ansjovissufflé, Vilda Västern Sallad och Wallenbergare. Radiokaka är populär och det är verkligen 50-tal. (Den måste du nog nästan göra... antar jag. )Att ätas till Hylands hörna. Revcept finner du här;
    http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?receptnr=11&gruppid=3&for=1

Annars så utkom Hirams kokböcker på 1950-talet, så dom kan man ju plocka fritt ur.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Virriga Vera skrev 2007-09-30 23:25:50 följande:
    Vilda Västernsallad låter spännande, har du recept?
    ett ögonblick...
  • Kajee

Ok...

1 vitlöksklyfta
    1 dl olja
    3 dl vita brödtärningar
    2-3 salladshuvuden
    1½ dl riven ost
    ½ hg ädelost
    peppar, salt, saften av två citroner
    1 ägg

Skåra vitlöksklyftan och låt den ligga och dra i oljan någon timme. Skär vitt bröd i tärningar och rosta dem knapriga i en stekpanna. Skölj salladen och bryt sönder den i en stor skål. Riv osten och söndersmula ädelosten. Blanda osten i salladsskålen och peppra något. Knäck ett rått ägg över osten och häll över citronsaften. Blanda väl. Ta bort vitlöksklyftan från oljan och blanda istället ner de rostade brödtärningarna och låt dem dra till sig det mesta av oljan. Brödtärningarna och oljan blandas ner i salladen precis före serveringen.

Svar på tråden Mat på 50-talsfest