• Featherboah

Kan det komma blod i urinet när man har UVI?

Jag har haft UVI tre gånger nu, så jag känner igen symptomen väl. Känns som att livmodern drar ihop sig och det svider när man kissar, gör ganska ont helt enkelt.

Har samma känsla nu, och märkte också att det var blod i urinet nu när jag kissade. Det har jag inte haft innan, så vill mest stilla min oro och höra om det är normalt att ha blod i urinet när man har UVI? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan det komma blod i urinet när man har UVI?
  • Anonym

Gå till urologen det kan vara njursten el ngt fuffens med
    mensen el bara ngt övergående, kroppen reparerar det mesta själv men ibland kan det var smärtsamt o ta lång tid.

• hus busen

man kan ha blodi urinet vid uvi men då har de gått ganska långt... kanske till njurarna...

jag hade njurbäcksinfektion men inget blod i urinet (fick jag veta i alla fall,kanske inte ville skrömma mig eller något)... vilket läkarna tyckte var konstigt.

• callii

Om du har blod i urinet tycker jag att du ska söka läkare. Har själv haft många urinvägsinfektioner men aldrig haft blod i urinet. Det är inte normalt.

• Anonym

Det kan man men då har det gått upp till njurar.Sen kan det vara tecken på ngt annat med njurar,som njursten.
    Det är bäst att kolla upp det direkt imorgon.

• tsunami

Som sagt, JAG har haft blod i urinen vid tre av mina uvi! Den ena gången gick det upp längre, till njurbäckenet, men de andra gångerna var det helt vanlig uvi, inget mer. För min del har det ändå alltid varit aktuellt att söka läkare, eftersom jag blir dålig så pass snabbt. Från första symptom, till blod i urinen, har inte tagit ens ett dygn. Så mitt råd blir att ts tar kontakt med sjukvården imorgonbitti!

• kapet

JAg hade blod i urin en gång när jag hade uvi.Men jag gick inte till läkare direkt utan efter 6 dagar och det hade gått upp till njurar.Jag låg på IVA i 2 dygn

• Featherboah

Men oj, jävlar. Fot i munnnen Detta låter ju inte alls bra! Fick första känningarna igårkväll, så trodde att det var början på en UVI, men nu såg jag ju blodet. Usch. Tar mig bums till vårdcentralen imorgon.

• tsunami

Det låter som en bra idé! Och om de är ovilliga att låta dig komma ned samma dag, så tycker jag att du ska stå på dig! I detta fall är det befogat...

• kapet

Gå tillVC imorgon och kolla upp det.Det kan också vara blåskattar och måste behandlas med antibiotika.

Typiska tecken på blåskatarr

Symtomen på blåskatarr kan variera mycket. Vid en lättare infektion blir man bara lite oftare kissnödig än vanligt. Som värst kan man få mycket täta trängningar med blodblandad urin och rejäl sveda. Det kan kännas som att "kissa taggtråd". Vanliga tecken på blåskatarr är:

Sveda när man kissar.

Täta trängningar.

Behov av att kissa ofta.

Lätt illamående och lite ont i nedre delen av magen.

Blod i urinen. Blodet kan bero på en ilsken blåskatarr, men också på annat. Ser man blod i urinen utan att ha en given orsak som menstruation eller ytliga sår ska man kontakta läkare. Även rödbetor ger rödfärgad urin.

Svårighet att hålla urinen.
Svar på tråden Kan det komma blod i urinet när man har UVI?