• solstraalen

Mjölbaggar

Vi har fått mjölbaggar.  Vi slänge ALLT i skafferiet då vi upptäckte de och gjorde rent alla skrymslen och vrår och köpte burkar att förvara den nya maten i. Detta var för några månader sedan.

Nu har dom förökat sig igen och vi slängde igår allt som var öppnat, dammsög alla hål å allt i skafferiet, sprayade med radar och tvätta sen igen med rengöringsmedel.

Idag var de nya kryp i skåpet.

VART 17 KOMMER DOM IFRÅN?!?!?!?!

Man hittar flest i skafferiet ( inget annat skåp ), nån enstaka krypandes på golvet titt som tätt, ALLTID på en filt om vi haft en på golvet ( har småbarn), häromdagen kröp de en i sambons byxor och igår en i sonens pyjamas.

Alltså vad 17 gör man?!?! Verkar OMÖJLIGT att bli av med dom på egen hand.

Måste man kasta oöppnade pastapaket oxå?

Mamma till Anton 9910-,Saga 0512- och Josef 0706-
  • Svar på tråden Mjölbaggar
  • Ilonasmamma

säker på att det är mölbaggar?

måla om i alla skåp alt torka ur med grönsåpa. Skaffa glas/plåtburkar som är tätslutna till allt grynigt och mjöligt.

sen som sista åtgärd, om inte NU ring anticimex.

kan vara så att dem är i nåt utrymme bakom/under skåpet där det har trillat ner mjöl eller likn. och där kan ni ju inte dammsuga, då måste ni ju slitna bort skåpbotten/sidor

• annki72

hur ser dom ut????

Vi har små svarta skalbaggar med en brun rand på, men har dom i kökskåpen, i koppar och glas inte direkt i skafferiet dock, vad kan de vara???

Mamma till 4 söner och en dotter som föddes 3/8 -07
  • Ilonasmamma

annki72:
    Det är nog päls eller fläsk ängrar. troligtvis det senare då du har dem i köket.

STÄDA STÄDA STÄDA...allt, tvätta allt som legat på golvet i 60 grader eller lägga i frysen. Torka ur skåp och lådor noga, dammsug och moppa alla golv. Dammsug golv listor och torka av dem.

Dem äter biologiskt material o damm efter oss djur och människor.

Jag har haft och har fortfarande lite problem med dem. Vi bo´r på nedre plan och sambon har fönsret öppet varje dag så det kommer in MASSOR med kryp.

• Ilonasmamma

anticimex har bilder på sin hemsida. bara gå in och kika

• solstraalen

Jo vi har mjölbaggar, ingen tvekan. Har iaf ringt anticimex, dom kommer hit på torsdag Hoppas vi slipper skiten sen.

• annki72

Nä kan inte hitta den på anticimex sida, ser inte ut som fläskängrar heller
    nu ska jag leta upp en och fota den.

• annki72

Nu har jag studerat dom och vist är det fläskängrar.

Dom verkar inte göra nån skada jag kan se iallafall, hittar bara en massa bland mitt porslin och plastburkar, inte bland mat eller så.

Men det är skurning av köksskåpen då som gäller eller??

Förlåt solstraalen att jag snor din tråd......

• solstraalen
    annki72 skrev 2007-10-01 10:40:03 följande:
    Nu har jag studerat dom och vist är det fläskängrar.Dom verkar inte göra nån skada jag kan se iallafall, hittar bara en massa bland mitt porslin och plastburkar, inte bland mat eller så.Men det är skurning av köksskåpen då som gäller eller??Förlåt solstraalen att jag snor din tråd......
    Ingen fara
  • Ilonasmamma

Torka ur alla skåp med grönsåpa, ganska mycket i det vatten du använder...sen om det går så måla om dem invändigt, dem tycker inte om nymålade ytor. Det är iaf vad jag har hört.

ta bort paneler om det går och städa och titta bakom/under allt som går.

städa ALLA skåp i hela köket. Kolla speciellt i alla spingor.

Det är larverna som ställer till skada inte baggarna, men upptäcker man dem försent så har dem ju redan hunnit lägga ägg.

jag har bara pälsängrar, som tur e och dem hittar jag bara ibland nu förtiden...blir ju inte med dem helt, den senaste larven jag hittade måste ha kommit in med barnvagnen *suckar*

ska dock storstäda imorn för dottern får vara på dagis imorn o chefen har inte ringt än så jag är ledig.

• annki72

Tack!
    men vad gör dom för skada?

• niqe

mjölbaggar jag hade sånna små och ganska smala

annki72 skrev 2007-10-01 08:11:43 följande:
    hur ser dom ut????Vi har små svarta skalbaggar med en brun rand på, men har dom i kökskåpen, i koppar och glas inte direkt i skafferiet dock, vad kan de vara???
  • Ilonasmamma

fläsk ängrar förstör mat i skafferier och pälsängrar äter upp kläder och annat biologisk material, pälsar, ulltröjor o likn.

• annki72

OK, men jag har dom ju inte vad jag sett i skafferiet.

inte bland kläder heller utan i bland tallrikar och burkar.

Ja ja spelar ingen större roll, städa behöver man ju ibland gör även med skåpen, så det är väl lika bra att göra det nu då

• solstraalen
    annki72 skrev 2007-10-01 17:14:47 följande:
    OK, men jag har dom ju inte vad jag sett i skafferiet.inte bland kläder heller utan i bland tallrikar och burkar.Ja ja spelar ingen större roll, städa behöver man ju ibland gör även med skåpen, så det är väl lika bra att göra det nu då
    Kan komma hit å ta våra oxå
  • solstraalen
    annki72 skrev 2007-10-01 17:18:03 följande:
    Jajjamensan jag kommer
    Kanon, kan bjuda på snabbkaffe å ta hand om minstningen under tiden. Josef sover endå bara idag
  • Ilonasmamma

men bara för att man inte har dem i skafferiet eller garderober än så betyder ju det inte att dem inte kommer dit senare.

Baggarna letar ju efter nånstans att lägga sina ägg på o sen blir det larver o sen puppa o bagge igen.

Så det är ju bäst att ta reda på dem direkt, tyvärr, har själv stått i min gamla lägenhet och även i den här och storstädat mitt i nätterna skåp golv och vrår o bytt lakan o tvättat osv, inte kul,...men nödvändigt.

• annki72

tror inte mina vill till skafferiet, för vi har haft dom i många år, men inte brytt mej så mycket då det bara är ett få antal (vad vi sett)

Men ska ändå för säkerthets skull städa ur skåpen ihopp om att det inte blir fler.

Tack för råd!!!

• Ella Mia

Har inte läst hela tråden. Vi fick problem med mjölbaggar, blev fler och fler. Slängde det mesta av vår mat. Anlitade anticimex. Har inte sett röken av en bagge sedan dess och det var i maj.

Svar på tråden Mjölbaggar