• Ocean WoW

Ena ögat är hela tiden halvt slutet...

Min dotters högra öga är alltid halvt slutet, eller helt då hon är småtrött. Ska jag oroa mig?

Hon är nu snart 2½ mån och på läkarkontrollen så påpekade jag detta. Läkaren tittade lite och sa att hon såg osymetrisk ut och att jag inte behövde orora mig då ögonen såg ut att fungera normalt mm.

Jag kan inte sluta tänka på detta då det är så tydligt och ibland är det högra ögat nästan helt slutet då det vänstra är helt öppet. När hon sover så sluter hon ibland inte ens det vänstra ögat (som en liten uggla). Jag upplever att det dessutom är olika storlekar på ögonen (vänster betydligt större än höger).

Varför har det blivit så? Jag har nu börjat jaga upp mig och funderar på hjärnskador mm, men hon utvecklas bra och verkar normal för sin ålder.

Eftersom det inte handlar om skelande ögon som är normalt kan jag inte släppa detta. Någon som kan ge mig lite input? Ska jag stå på mig och be om en undersökning. Vad kan detta bero på? Några ideer?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ena ögat är hela tiden halvt slutet...
  • Fille Fjonkan

Det finns en missbildning som jag tror kallas "drooping eyelid". Som jag har förstått det är det helt enkelt så att ena ögonlocket hänger. Inga andra allvarligare  bakomliggande orsaker alltså. Min hjälte Thom Yorke (sångare i Radiohead) har det.

Med detta inte sagt att din dotter har det! Är du orolig tycker jag du ska gå vidare med det och be om en undersökning. Att det skulle bero på en hjärnskada tror jag inte att det är särskilt stor risk för, dock (observera; tror).

Är hon sned i sina kroppsrörelser, dvs har hon en "favoritsida" att titta mot och är inte helt förtjust i att titta åt andra hållet? Så var Tösen. Har de så kan ena ansiktshalvan utvecklas bättre (snabbare) än den andra och ge asymmetriskt utseende. Tösen fick gå till sjukgymnast för att träna bort det (första gången vid ca 5 månader).

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Ocean WoW

Fille Fjonkan, tack för ditt svar.

Jag känner mig lite dum som inte kan släppa detta efter att läkaren avfärdade mig, men det är väldigt tydligt och blir bara tydligare. Hon har som du säger ett favorit läge och vänder sig och krumbuktar mest åt vänster. Tittar inte gärna åt höger och vill absolut äta med ansiktet vänt åt vänster (sover på den sidan också). När hon föddes var hon även extremt svullen på höger sida av ansiktet. Men jag tycker inte att hon för övrigt har osymetriska rörelser i resten av kroppen... direkt.

Tänkte först att det kunde vara ett hängande ögonlock (drooping eyelid), men det stämmer inte riktigt för då ska det vara det ögat hon inte sluter helt. Just nu är det det det ögat jag anser vara "normalt" som hon inte sluter helt då hon sover.

Kan du berätta lite om vilken typ av sjukgymnastik din dotter fick genomgå? Det låter nästan som om det skulle vara på det sättet. Hur upptäcktes detta? Var det du som påpekade detta för läkaren?

• Fille Fjonkan

Det var BVC-sköterskan som först påpekade det och hon kallade in läkare som skickade remiss till sjukgymnasten "för säkerhets skull". Hennes rörelser var inte osymmetriska i resten av kroppen. Det var just huvudet hon bara ville vända åt höger.

När vi kom till sjukgymnasten hade hon redan börjat bli lite bättre då jag "varit lite taskig" och alltid lagt henne så hon måste se åt andra hållet om hon ville se leksaker, storebror etc. Jag hade henne också på andra sidan om mig i sängen, så att hon blev så illa tvungen att vrida huvudet åt vänster för att äta (inte sååå mycket, hon låg ju på sidan).

Sjukgymnasten sa att hon inte gärna böjde nacken åt höger (som man gör när man tittar snett uppåt vänster) och att det antagligen var där problemet låg. Hon kunde se att Tösens ena ansiktshalva utvecklats lite bättre än den andra, men skillnaden är så liten att jag aldrig har kunnat se den.

Vi fick lite övningar att göra med Tösen, lite "Mormors lilla kråka" o dylikt och hon visade hur vi lärde Tösen att vända sig till mage åt båda hållen etc. Tösen var som sagt redan bättre när vi kom dit första gången, men hon blev snabbt ännu bättre efter första besöken. Innan vi kom dit hade hon lärt sit att rulla till mage åt sitt favorithåll. Samma kväll som besöket kunde hon vända sig till mage åt andra hållet också.

Vi var på 2 täta besök i början för att det blir så mycket info att ta in på en gång. Sedan var vi på återbesok när Tösen lärt sig sitta och senare när hon lärt sig gå för att kontrollera att hon inte kompenserade för den tidigare snedheten längre ner i ryggen.

Om jag var du skulle jag ringa BVC idag och be om remiss till sjukgymnast. Det kan absolut inte skada och min erfarenhet är att de ser direkt vad som är fel (om något). Och har hon samma problem som Tösen så är det bra att börja behandlingen så snart som möjligt för att undvika att ansiktet hinner bli alltför asymmetriskt. Lycka till!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Ocean WoW

Tack för ett utförligt svar. Jag har tid hos BVC för normal kontroll idag, så jag ska försöka fråga efter en "extra" koll.

tack

• amazonsvea

jag tycker att du skall gå vidare förbi bvc om du är orolig och inte får den hjälp du vill ha. BVC är duktiga, men du är BÄST på ditt barn...jag själv gick i ett halvår och fick "ingen-fara-besked" från Vårdcentral mfl och sen visade det sig att min maggropskänsla var rätt. De hade fel.

Det är säkert inget farligt, det är det väldigt sällan, men OM så är det ju bra om du får utrett vad det är så snart som möjligt. /Amazonsvea

• Ocean WoW

Jag har fått läkartid på BVC. Om han anser att jag har något att orora mig för ska jag få en remiss till en barnläkare. Jag kommer självklart stå på mig.

Igår fick jag i alla fall bekräftelse på att det JAG såg såg andra också.

• Ocean WoW

Nä, inge bra alls.

Han tyckte inte det var något att oroa sig för, då hon rörde sig bra och symetriskt i resten av kroppen. Han sa att hon såg bättre ut än sist jag var där (på vanliga kontrollen hade jag också frågat om detta).

Jag har sedan jag startade denna tråd sett till att mata henne från båda hållen ordentligt, lagt leksaker osv på olika sidor och tvingat henne att använda båda kroppshalvorna mm. Jag antar att det har gett resultat.

Jag väntar tills hon är fem månader. Är ögonen inte symetriska och om hon inte sluter det ena hela tiden då så ska jag stå på mig och kräva en remiss till barnläkare. Tills dess får jag köra lite "sjukgymnastik" själv.

• Pluggisen

Min pojke på 11 år har sedan födseln ett ögonlock som hänger mer än det andra pga något som heter "Horners syndrom". Detta medför att även pupillerna inte är synkroniserade så de har olika storlekar... Han har dessutom olika färg på ögonen. Ett grönt samt ett blått öga. Detta är bara ett estetiskt handikapp som inte medför andra synrubbningar som väl är.

Troligtvis beror skadan på förlossningen som var uttdragen...

• Ocean WoW

Jag hade också en väldig lång förlossning, men hon mådde enligt BM bra hela tiden och fick inga problem. När hon föddes var däremot hennes högra ansiktshalva extremt svullen och det gick inte bort förrens efter en vecka.

Eg är inte jag en person som jagar upp mig själv och detta käns lite som ett "lyxproblem" men jag skulle aldrig förlåta mig om detta var något som man faktiskt kan åtgärda. Är inte ute efter att min dotter ska vara perfekt och alla människor är olika. Men om jag kan ta bort ett problem som hon kanske kommer lida psykiskt av när hon blir äldre så är det väl inte fel att hänga upp sig på hur hon ser ut?

Enligt läkaren så svara båda ögonen bra och pupillerna såg normala ut. Då är detta alltså rent kosmetiskt... Ska man vara politiskt korrekt så ska man kanske inte bry sig och lära henne att hon är fin som hon är osv. Men ändå?

Sitter faktiskt här och känner mig dum för att jag springer till läkaren på grund av något "fånigt" när det finns barn som har "riktiga" problem.

Tack i alla fall ni som har svarat. Jag kör på med min "hemma sjukgymnastik" och hoppas det kommer ge resultat.

Svar på tråden Ena ögat är hela tiden halvt slutet...