• fish

9 månaders vaknar varje timme sen en tid tillbaka

Vår dotter har sen födseln vaknat i stort sett varannan timma på natten och somnat om sen hon fått flaska eller bröstet. SEn hon var sju månader vägrar hon flaska och napp. Hon har den senaste månaden vaknat en gång i timmen och nu har vi i desperation börjat med en mildare variant av 5-min metoden som går ut på att man börjar lära barnet somna själv på kvällen och sitter jämte sängen hela tiden och först när det funkar går man på nätterna. Det är det värsta jag varit med om att se henne skrika sig till sömns under 20 min men jag klarar det för att jag inte känner att jag har något alternativ. Började läsa somna utan gråt men problemet är att det inte finns tid för att gå långsamt fram nu då jag är på väg in i en djup depression och vårt förhållande knakar i fogarna pga ständig sömnbrist. Någon annan som har testat bvc.s metod (som vi kör nu) och det funkar för eller finns det alternativ?? ATt stå ut är inget alternativ längre.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 20:31:13:
    De första två kvällarna skrek hon 20 min. Ikväll skrek hon 5 ).

• Svar på tråden 9 månaders vaknar varje timme sen en tid tillbaka
  • Puck76

jag har inga goda råd till dig, men massor av sympati!!! vet hur det är, vår 9månaders är likadan, somnar visserligen lugnt på kvällen, men vaknar sen 1gång i timmen hela natten, och vissa nätter är hon sen vaken 1-3timmar runt 2-4tiden.
    jag hoppas verkligen att ni får bukt på det här, att inte få sova är tortyr!! blir faktiskt ofta lite irriterad på föräldrar som klagar på att de är trötta när deras barn sover hela natten, och kanske vaknar 2-3gånger....

• 3ixan

Hittade en gammal tråd om 5mm, www.familjeliv.se/Forum-3-23/m3869341.html
    den är lång, men det finns massor med info där. Vet precis hur det är, vår 10 månaders kan inte somna - hos oss, i vagnen eller själv i sängen. Har precis börjat med 5mm och är hoppfull.

Lycka till!

• Mammasknodd

Vilken jobbig situation du är i! Skickar en tröstkram...

Vad säger dina instinkter? Kan ju vara så att barnet har en separationsångest och behöver er närhet jättemycket just nu... (har läst det i nån föräldratidning) Kanske bättre att barnet får sova med er i sängen tills fasen har gått över?
    Det finns ju familjeteraputer (eller vad det nu heter) som kanske kan lösa både sömnproblem och relationsproblemen...
    Prata med BM om att ni vill träffa en sån... Du ska inte behöva bära alla problem på dina axlar själv...

Albin 040722 och knodden i magen har BF 080117
  • fish

Mammasknobb-tack. Problemet är inte átt hon sover med oss utan att hon vaknar varje timme. Under nio månader har hon bara enstaka gånger sovit mer än två timmar i sträck och nu orkar vi inte mer. Har pratat med bvc. Men tack för tips om terapeut. Det ska jag ha i åtanke om det inte fungerar som vi börjat med nu.

• Mammasknodd

Ja alltså jag förstår ju att det inte är om hon sover hos er som är problemet jag menar att det kan vara en lösning... Hon kan vakna flera gånger p g a att hon vill veta att ni är där...
    Men det kan också vara så att hon störs av er...
    Albin höll på att driva oss till vansinne ett tag när han var kring året... Han vaknade också och grinade varje natt... men han ville inte sova hos oss... Tillslut så flyttade jag spjälsängen till hans rum (vi hade kört med fem-minutersmetoden och han lärde sig att somna själv, tog lite tid och det skar i hjärtat men det gick)...Sen han fick sova i sitt rum så minskade det att han vaknade på nätterna... Jag tror han helt enkelt vaknade av att vi snarkade eller vände på oss eller så...
    Albins sovvanor har varit väldigt ojämna det första året, det är viktigt att man turas om...även om gubben ska stiga upp och jobba så måste ju du få sova också... Det var faktiskt ganska skönt då min man fick vara hemma en månad (när Albin var 9 mån) och jag fick fara och jobba... Jag ammade fortfarande morgon och kväll och det gick jättebra...

Hon kan ju vara hungrig också... Så klart svårt att ge välling om hon inte tar flaskan... Prövat med gröt just innan hon ska lägga sig? Det borde väl hålla mättnaden lite längre...

Tja, kommer inte på mer just nu... Men hitta ett sätt att ladda batterierna så ni orkar stå ut den period det kommer att vara...Kan ju ändras helt plötsligt så ge inte upp hoppet...

Kram

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • fish

Ja vi ger gröt men hon har haft ovanan att äta på natten istället för dagen.

Svar på tråden 9 månaders vaknar varje timme sen en tid tillbaka