Ocr och referens = samma sak?
Är OCR och referens NR samma sak?
Är OCR och referens NR samma sak?
Nej, OCR är ett system som företag ansluter sig till och som underlättar hanteringen av betalningar.
Referensnr är det nummer som betalningen refererar till, men som inte är anslutet till OCR.
Inte riktigt, men du kan skriva dessa i samma fält. Välj meddelande i stället för OCR innan, så hamnar det rätt. Skriver du ref.nr. i stället för OCR utan att förklicka meddelande så kommer du att få ett felmeddelande.
Jag skrev in det på OCR men det blev inget felmeddelande.. det går inte att ta på meddelande utan företaget vill ha OCRnr, den undre lappen har försvunnit nämligen.. så om jag skriver referensnr där det ska va OCRnr, ser dom inte att det är jag som betalat då? (hyran)
Någon?
Ofta så är det samma ( varför skall företagen krångla till det ) - men behöver inte var så... varför inte ringa till hyresvärden om du är osäker om det blir rätt?
Vissa konton är spärrade så att det inte går att betala in på dessa om man inte skriver OCR-numret. Detta är för att man ska kunna koppla vem betalningen kommer från. Du kan ju försöka skriva ett referensnummer men det är inte säkert att det går att skicka iväg betalningen så. Om det dessutom är ett konto som kräver OCR-nummer kommer inte din betalning att läsas in automatiskt hos hyresvärden utan de kommer att registrera betalningen manuellt, vilket kan leda till en försening av registreringen. Mitt råd är att du ringer till hyresvärden och ber om att få OCR-numret.
Kan vara samma behöver inte vara det. Ring företaget och fråga om du är osäker, det är onödigt med en påminnelsefaktura för en struntsak.