• Fia30

    Railay Beach or Ao Nang?

    Hej,

    Planerar att åka till Krabi nästa vinter och har kollat lite på boende redan nu. Det lutar åt att vi åker charter och jag vill helt bo strandnära i Railey men utbudet av hotell är större i Ao Nang. Efterssom barnen (6 och 1 år)är med så är det viktigaste att vi inte har långt till de bästa stränderna och jag har fått intrycket att de finns i Railey. Finns där några hyfsade matställen där eller måste amn ta sig till Ao Nang?

    Är det någon som bott på följande hotell och kan ge mig lite synpunkter: Anyavee Railay Resort, Sand Sea Resort eller Railay Princess Resort & Spa.

    Dessutom hur är charterflygplanen till Thailand? En bekant till mig trodde att de var betydligt sämre än om man åkte reguljärt. Trängre och sämre service....

  • Svar på tråden Railay Beach or Ao Nang?
  • Ciccilionaa

    Vi bodde i Ao Nang, men tog båtutflykter, bla till Railey.
    Perfekt!!

    C

  • Mandelblomman

    Jag har också bott på Ao Nang och åkt båt ut till Railey som för den delen är en ganska liten ö. På Ao Nang finns allt; hotel, restauranger, shopping, spa och mycket mer. Hade jag varit du så hade jag nog bosatt mig i Ao Nang och sen tagit dagsutflykter till Railey. Chicken Island och Poda är två öar som också måste ses när man är där. Vita sandstränder och turkost vatten. Grymt underbart.

  • Mandelblomman

    Glömde skriva. Vi tog charter från Kastrup till Bangkok med SAS. Funkade kanon. Sen bytte vi till inrikesflyg till Krabi. Det var ju lite mindre och trängre men gick bra ändå. Dock reste vi inte med barn då.

  • Ajabaja

    Det är trevligt att bo i Ao Nang och sedan gör utflykter till Railey. Railey är inte så stort, jag skulle snabbt tröttna på att vara där hela tiden. Sist bodde vi på Best Western i Ao Nang, det var bra.

  • spacebeare

    Ao Nang = thailändska Kanarieöarna - dom pratar svenska!

    röstar också på boende i Ao Nang, på Raily bor man om man luffar runt och ska röka svampar
    och din 6-åring skulle ha full sysselsättning i Ao Nang, båtarna ut tar 10min?
    trevlig resa!

  • S72

    Charterflygen är som sagt väldigt obekväma! Trångt och inget är "gratis".

    Jag har bott på Railey 3ggr, 1991 och 1993 var Railey det finaste som fanns på jordklotet och det fanns gott om billiga bungisar mitt på stranden och en resturang!Så vackert och orört..
    2004 var det fullt av chartergäster och bara svindyra resorter som var fullbelagda! Vi fick bo på östra sidan i en skruttig bungis med cementgolv och kackerlackor på besök , allt annat var fullt och då reste vi ändå i November!!

  • Fia30

    Tack för svaren.

    Om Ao Nang är bättre med barn; vilket hotell är trevligast?

    Är det någon som vet om något charterbolag har "sämre" rykte vad gäller flygresorna. Fritidsresor verkar ju inte ha samma plan som Ving/Apollo. Å andra sidan vet jag många (inklusive jag själv) som haft dåliga erfarenheter av Apollos service på resmålet.

    Hur besvärligt är det att flyga reguljärt och ordna med transfer själv?

  • Annacecilia

    Fia 30 - inte ett dugg besvärligt! Thailand är nog världens enklaste land att resa i "på egen hand". Flyg bokar du enkelt online, det finns massor av inrikesflyg från Bkk. Transfer kan du oftast boka direkt av hotellet. Kolla tex på www.sawadee.com för hotellurval. Ett mellanting är att boka hotell och tranfer via tex www.oceanadventures.nu, en svensk resebypå i Thailand.

  • spacebeare

    vet dock inte om du kan åka reguljärt direkt till Krabi

  • Tomaz

    Är nu på ao Nang har varit i Thailand ett par gånger och detta är nog det sämsta vi har varit på ett jävla liv på dessa långtail båtar nä inte hit mer

Svar på tråden Railay Beach or Ao Nang?