• dragona

Tips inför resa till Turkiet

Vi har tänkt åka till Turkiet nästa sommar med våra två barn som då är 2 och 6 år gamla. Jag har varit i Alanya en gång, tyckte väldigt mycket om resmålet men det är ju ganska stort. Ni som rest till Turkiet med barn vilket resmål rekomenderar ni? Vi har funderat på Side eller Kemer.
    Hur är det med vaccinationer? Vilket resbolag åkte ni med? Vi står och väljer mellan ving och Fritidsresor. Alla tips mottages varmt.

• Svar på tråden Tips inför resa till Turkiet
  • FruGustavsson

vi åkte med ving till side, sunwing side beach spa o resort, hur bra som helst! väldigt barnvänligt! 200 m till stranden, 200 m till lite mindre shopping.. detta hotell låg ca en mil utanför sides stadskärna, men med buss o taxi kunde vi lätt ta oss in, våra barn var 2,5 och 5mån

• dragona

Det låter ju jättemysigt

• FruGustavsson

de hade lollo & bernie, massa disco, shower o annat skojj, lekplats med tak, internetcafe, billjardbord, pool, vattengympa, spa, affär, svensk sjuksyrra mm på hotellet.. kanon fräscht, jätte fina rum..

• FruGustavsson

ang vaccinationer, så behövde vi inte ta några alls, hepatit b är något man kan ta om man själv vill..

• dragona

Tack för svaren. Någon mer som har nåt tips. Har någon varit till Alanya med barn?

• Mollymajs

Jag har vart i både Alanya, Marmaris, kemer och nu sist i side. Side är enda stället vi haft barn med på och det va kanon. åker vi igen vilket vi gör blir det antingen Side igen eller Kemer. De är de mest barnvänliga tycker vi och sen ett jätte PLUS att resan från flyget inte tar mer en en timma.

Vi va i Side nu i mitten av sep med våran 14 månaders och vi bode i vanligt lägehnetshotell. jag är lite mot o bo på "anläggning" men alla vill ha olika. Vi åkte med Ving och de har många bra hotell nära standen.

Side känns lite större en Kemer. En stor fördel med Kemer är att det är nära till allt och så upplevde vi va där för 2 år sen att allt stängde vid ca 00 och det blev tyct o lungt Bara en stor väg fanns det med.

Vi vaccinerade oss alla innan vi åkte mot hepatit b då det ger lite skydd för turistdiaree oxå det gäller ju i 20 år om man tar en till spruta innom 1 år så vi tyckte det va värt det. Fast om man planderar resan i tid hade ja tagit spruta mot både hepatit aob, men vi va för sent ute.

• Lusekofta

Vi ska åka till Side med vår snart-1-åring och funderar lite på det här med barnmat, ni som har varit där, vet ni om man kan köpa OK barnmat på plats eller bör man ta med sig? Välling tänkte vi ta med, och blöjor hoppas jag finns där. Tacksam för svar!!

• Lusekofta

Btw, vi ska åka med Nazar, vet ännu inget om hur bra de är, men det var billigt och verkar bra det man läser på nätet, och de har resegaranti ställd hos kammarkollegiet.

• Fia Lundbom

Jag och min man åkte med Nazar för två år sedan till Incekum med Nazar - all inclusive.
    Pegasos resort - en privat strand med tre hotell med samma ägare.
    Vilket toppenställe !!
    Underbar mat !!

Vi hade inga barn med oss - men vilket paradis för barn. Bassänger, lekplatser, barnbuffé och långgrunt ut i havet. Otroligt fin sandstrand, med strandbarer där man kan hämta dricka gratis både åt sig själv och barnen.

En nackdel är att det var mycket tyskar på hotellet - och barnaktiviteterna var för det mesta på tyska (och övrig underhållning också för den delen)

Men jag rekommenderar både Nazar och det hotellet !

• Mollymajs

Vi tog med oss all mat då vi tyckte det va lättare och så visste vi att hon tyckte om den. vet att maten kan va mer pureform där en här och efterätterna är med socker.

Lusekofta skrev 2007-10-07 10:06:21 följande:
    Vi ska åka till Side med vår snart-1-åring och funderar lite på det här med barnmat, ni som har varit där, vet ni om man kan köpa OK barnmat på plats eller bör man ta med sig? Välling tänkte vi ta med, och blöjor hoppas jag finns där. Tacksam för svar!!
Svar på tråden Tips inför resa till Turkiet