• Flutterby

Varig i ögonen-förkylning

Vår pojke(2½)har sin "första" riktiga förkylning, han har nyss börjat på dagis, så det var ju väntat. Han är jättesnorig, har lite feber och har sedan i går varit kladdig i ögonen också, det kommer tjockt, gult var i ögonvrårna. Ser äckligt ut och hans ögon blir ju igenklistrade när han sovit. Fick höra av sjukvårdsrådgivningen att det är bara att tvätta försiktigt med ljummet vatten och det smittar inte mer än vad snuvan gör, men han får vara hemma från dagis ett par dagar nu.

Ville bara höra hur vanligt det är med variga ögon vid en förkylning? Tycker synd om honom, det måste ju vara ganska obekvämt.

• Svar på tråden Varig i ögonen-förkylning
  • ebben

man har ju nedsatt immunförsvar.
    Jag säjer att såna där kladdiga ögon är ögoninflammation o det smittar enormt lätt!
    Mina barn o de jag känner har sällan aldrig grisiga ögon vis förkylning.
    Då de har det är det ögoninflammation,som ju förvisso ofta kommer då de har svagt immunförsvar som vid förkylning.

• lillajag82

ögonfluss låter det som
    tvätta enbart med jummet vatten på bummulstuss
    utifrån in mot ögonvrån så fort det finns
    om han kliar gnuggar med händerna var noga att tvätta händerna hela tiden
    på han & även själv
    annars så smittar det bara runt hela tiden

Emelié010224 & Albin060520
  • kaksmulan

Ett tips är att ha honom brevid dig medan du hackar ordentligt mycket LÖK!
    Löken innehåller antioxidanter som snabbt hjälper till att läka ut ögoninfektionen!!!

(som svar på din fråga: Ja, det är mycket vanligt!)

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • pilliss

Jag hade ont i ögonen en natt o det kliade... som sand i ögonen.
    Dagen efter var de jätte jätte röda o igenvarade.
    Kunde knappt se o dom varade igen hela tiden.
    Fick ögonsalva.

Undvek kontakt med min sons ansikte o händer. När jag rört mina ögon tvättade jag dom mkt noga.

Någta dagar senare började han bli småkladdig i ögonen.
    Fick ögonsalva till han, o sen åkte han hem till sin pappa.
    Jag sa till han o vara försiktig.
    Några dagar efter det hade hans pappa ögoninflammation...

Så det smittar otroligt mkt...
    Fast man är försiktig så räcker det tydligen inte...

Mina barn brukar inte va kladdiga i ögonen när dom e förkylda...
    Förtsätter det eller blir värre så åk till barnakuten...

• Flutterby

Tack för alla svar. Jag trodde själv direkt att det var ögoninflammation, men på sjukvårdsrådgivningen sa hon att det troligen var samma virus som förkylningen. Får väl se hur det blir. I går inbillade jag mig att jag själv började få besvär med ögonen, men i dag är de OK. Hoppas han snart blir frisk.

kaksmulan: Kanske skulle testa det där med lök då. Ska iofs inte ha lök i maten i dag, men kan kanske frysa in den hackade löken?

• Flutterby

Hittade detta på nätet: "Variga ögon är ett vanligt problem hos små barn och orsakas av virus eller
    bakterier. Ofta uppträder detta tillsammans med snuva och är då en del av
    förkylningen."

• baby i september

Min 10 dagars baby har nån ögoninfektion. Vaknar på morgonen med alldeles igenklistrat öga. Gult kladd.

Ringde min BVC-dam och hon sa jag skulle köpa kamomill-blomma på apoteket. Låta det dra i kokande vatten. Sedan badda hennes öga med det när hon vaknar. Ska testa det idag.

• Flutterby

Fast så små bebisar har ofta gult kladd i ögonen utan att det behöver vara en infektion. Vår son hade också det, men det försvann utan "behandling". Grattis till dottern!
    baby i september skrev 2007-10-02 10:48:13 följande:

Min 10 dagars baby har nån ögoninfektion. Vaknar på morgonen med alldeles igenklistrat öga. Gult kladd.Ringde min BVC-dam och hon sa jag skulle köpa kamomill-blomma på apoteket. Låta det dra i kokande vatten. Sedan badda hennes öga med det när hon vaknar. Ska testa det idag.
  • pilliss

Min baby hade från att han föddes till han var 2-3 v kladd i ögonen. Till slut åkte jag till barnakuten o dom skrev ut ögonsalva...
    Sen försvann det...

Svar på tråden Varig i ögonen-förkylning