• Karpet

Hur länge skulle ni låta era barn gå med hög feber?

Min dotter, 11 månader, har nu varit förkyld i 8 dagar och haft hög feber 39,5-40 grader sedan i fredags. Imorse ringde jag läkare som gav mig rådet att inte komma in under dagen, men om feberninte gått ner något under dagen kunde jag ringa honom vid 18-19-tiden så skulle han titta på henne då.

Det är första gången hon har haft så hög feber, och första gången hon har haft feber mer än en dag så jag är lite nojig. Skulle ni bara ta det lungt och vänta ut febern hemma eller skulle ni ge er ut till doktorn? Ni som inte skulle åka till doktorn, hur många daga skulle ni vänta?

• Svar på tråden Hur länge skulle ni låta era barn gå med hög feber?
  • Majsan70

Det beror lite på allmäntillståndet skulle jag vilja säga. Har de feber en längre period så är det förmodligen en envis infektion som kräver antibiotika. Normalt sett får de gå runt en vecka om allmäntillståndet är OK och febern går att reglera med alvedon och svala duschar.

Vi har annars en suverän läkare som vi ringer och som sen kommer hem till oss under dagen, så slipper man dra ut det sjuka barnet.

• Trollungarnasmamma

Jag skulle väntat 3 dagar som de oftast säger & det gjorde jag nu sist & den 3:e dagen sjönk den...

Men överstiger den 40 så hade jag nog ringt + om barnet börjar bli medtaget & slö m.m

Då när Nova hade feber så hög så var det sk 3 dagars febern

♥ Nova, vår lilla prinsessa 061107 ♥
  • kissemjao

Åtta dagar är ju ganska länge, och jag tycker du gjorde klokt i att ringa en läkare. Avvakta nu och kolla. Se till att hålla febern nere med febernedsättande!

• Kristin24

4e dagen ska man alltid besöka läkare om febern ej gått ner

Go och glad Kexchoklad
  • Muminmamman

Säger som de tidigare inläggsskrivarna: allmäntillståndet är viktigare än temperaturen!

En slö unge som varken äter, dricker eller orkar vara upe en stund under dagen och har 38 grader oroar jag mig mer för än en som äter, dricker och har 40 grader.

Jag skulle gjort så som läkaren rekommenderade dig att göra - avvakta under dagen, ge febernedsättande om allmäntillståndet kräver och hör av dig igen senare om detta inte hjälper.

Hur mår barnet då?

• Karpet

Hon äter bra, nästan som vanligt. Hon är väldigt slö och ligger mest bara stilla och smågnäller.

Jag ger henne så mycket febernedsättande som jag får och de timmarna de värkar så är hon som vanligt, men jag tycker att de värkar kortare och kortare tid, så det blir längre perioder då hon är febrig och slö.

Inatt var hon vaken 2 timmar och satt i sängen och lekte med några gosdjur som hon har däri, då var hon helt feberfri och pigg. Så jag trodde att febern var över men sedan vaknade hon i morse me 39,9 graders feber.

Muminmamman skrev 2007-10-01 13:34:15 följande:
    Säger som de tidigare inläggsskrivarna: allmäntillståndet är viktigare än temperaturen!En slö unge som varken äter, dricker eller orkar vara upe en stund under dagen och har 38 grader oroar jag mig mer för än en som äter, dricker och har 40 grader.Jag skulle gjort så som läkaren rekommenderade dig att göra - avvakta under dagen, ge febernedsättande om allmäntillståndet kräver och hör av dig igen senare om detta inte hjälper.Hur mår barnet då?
  • Muminmamman

Ok.
    Men så länge som du får i henne mat och dryck i hyfsad mängd så är det ok att avvakta. Var bara uppmärksam på andra symtom som slöhet, ljuskänslighet, nackstelhet etc.

Du kan nog lugnt göra så som din läkare sa - avvakta med kontakt till i eftermiddag/kväll.

Det är jättejobbigt med de små när de är sjuka, men små barn kan lätt få väldigt hög feber av banala virusinfektioner och det är en del i deras uppbyggande av sitt immunförsvar.
    Du får trösa dig med att för varje genomgången förkylning så blir hennes immunförsvar bättre och bättre.

Hoppas att hon bli piggare snart så att du slipper oroa dig så.

• Chaplin

Jag skulle åka in och kolla nu. Min äldsta son kan ha runt 40 grader utan att vara särskilt påverkad. Jag brukar vänta 3 dagar innan jag uppsöker läkare. Varje gång han haft så hög feber har han haft öroninflammation och det har inte märkts på honom alls, förutom hög feber.

• siamusen

Är hon slöare och annorlunda mot vanligt skulle jag aka in. Sa hôg feber brukar vara en bakterieinfektion enligt mina lâkare och da kan det ju vara bra att fa antibiotika.

Skadar ju inte att kolla i vilket fall som helst.

Svar på tråden Hur länge skulle ni låta era barn gå med hög feber?