• Fru Humla

från när kan man använda bärstol

jaa just det ni vet en sån ryggsäck som man sätter barnen i å har på ryggen. har en sån i källaren som vi fick begagnad till äldsta dottern som vi aldrig använde för vi behövde det aldrig. men nu har jag en liten jänta till som är 3 månader nu å jag funderar då på när hon kan sitta i en bärstol.
    använt bärsele en hel del men det blir så trångt i den nu med lite tjockare kläder...en stor anledning är oxå att jag har stora tuttar så det får inte riktigt plats med lika mycket barn som det är tänkt
    hon är väldigt stadig av sig å kan sitta kortare stunder i barnstol å hoppar gärna i hoppgungan.
    hade så klart inte tänkt använda den nu i höst men det vore skönt att höra när ni började använda en sån bärstol då det ibland är skönt att slippa vagnen..tex på marknader mm.

• Svar på tråden från när kan man använda bärstol
  • Ragnar

De bärstolar vi har provat tyckte jag att barnet satt så pass löst och dåligt i att jag inte skulle vilja ha barnet där förräns det kunde sitta stadigt själv. Jag tyckte även att bärsstolarna var tunga och klumpiga och inte alls sköna att bära.
    Annars började jag bära min son på ryggen då han var 7 månader i bärsjal och bärsele. Nu när jag är van bärare skulle jag våga bära ett yngre barn på ryggen (fast inte i bärstol). Fast bärstolar kanske är olika, de tre vi provade kändes i alla fall som att de var för större barn.

• Fru Humla

jo det är ju så som jag känner oxå...vad för bärsele har du använt för att ha barnet på ryggen.
    har aldrig använt sjal men känner mig inte som en sjalmamma heller så jag letar andra alternativ så om du har några tips tar jag gärna emot dem

• getingmidja

Det finns en hel del ergonomiska bärselar, tex Ergo, Patapum, Beco.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • soldis

Vill starkt rekommendera ERGO suverän att bära på mage från ca 4 mån och på ryggen från ca 6 mån. Jag bär ändå oftast på mage med min sjumånaders för det är så mysigt (väger 8,5 kg). Dessa är ju mer rymliga än tex babybjörn (och mycket skönare för barn och bärare!!!). Dessutom finns ju bra bärskydd att köpa tex ett freecefodral att "trä" över selen och praktiska benvärmare att sätta på de små benen som hänger ut.

• Ninni68

Bärstol är för lite större barn, de ska nog vara minst sex månader och sitta bra. Vi köpte vår när sonen var åtta månader, men han hade kunnat sitta i den från ungefär sex tror jag. Och ja, bärstolar finns i många olika märken och precis som ryggsäcker skiljer de sig åt och det är individuellt vad som passar en bäst. Vi provade rätt många innan vi köpte vår Little Life Cross Country som vi är väldigt nöjda med, inte minst sonen. Han skrattar bara han ser den . För oss är det som att bära en ryggsäck, jag tycker att skillnaden är väldigt liten. Den största skillnaden är att packningen drar mig i håret ibland .

Ska du bara ha den för att gå på marknader o.dyl. är det kanske mer praktiskt att ha en bärsele. Vi har bärstol för att komma ut i skogen och på fjället med sonen och då behöver vi packutrymme, sol/regnskydd etc som inte finns på bärselar. Men bärstolen är ju rätt otymplig att ta med sig, det är ju ingen man slänger under vagnen direkt.

• anilova

Vi hade en Vaude bärstol, och satte sonen i den från sex månader. Men den var en ryggknäckare, efter ett par besök hos naprapat gav jag upp den och har sedan burit i tre år i sjal och mei tai. Av någon underlig anledning har det aldrig blivit av att jag köpt Ergo, det får bli till nästa barn, för de verkar hemskt bra de också. Fördelen med mei tai och sjal jämfört med bärstol tycker jag är dels att man får med sig mer packning, eftersom man klarar av att bära dagryggsäck på den sidan av kroppen där man inte bär barnet, och en sådan rymmer avsevärt mycket mer än det pytteutrymme som finns till bärstolen, och dels att det inte blir hälften så tungt för bäraren att bära barnet nära kroppen som att bära det en trettio centimeter ifrån, som man gör i en bärstol.

Att bära sonen som sexmånaders i bärstol kändes som att gå med tjugokilospackning, men att bära honom i långsjal vid samma ålder var som att bära en liten kånkenryggsäck med fem kilos mjuk packning, så stor skillnad var det i bärkomfort. Maken, som var starkare i ryggen (tacka sjutton för det, han hade ju inte haft foglossning några månader innan ) höll fast vid bärstolen lite längre, men tyckte efter ett tag att sonen satt väldigt obekvämt i den jämfört med i sjal/mei tai. Särskilt sovande barn ser ut att ha det extremt obekvämt. Så även maken bär numera i sjal hellre än i bärstol.

Men det är ju fortfarande smidigare att ha bärstol än att släppa runt på ett vagnsmonster

• Fru Humla
    Ninni68 skrev 2007-10-02 09:55:14 följande:
    Bärstol är för lite större barn, de ska nog vara minst sex månader och sitta bra. Vi köpte vår när sonen var åtta månader, men han hade kunnat sitta i den från ungefär sex tror jag. Och ja, bärstolar finns i många olika märken och precis som ryggsäcker skiljer de sig åt och det är individuellt vad som passar en bäst. Vi provade rätt många innan vi köpte vår Little Life Cross Country som vi är väldigt nöjda med, inte minst sonen. Han skrattar bara han ser den . För oss är det som att bära en ryggsäck, jag tycker att skillnaden är väldigt liten. Den största skillnaden är att packningen drar mig i håret ibland .Ska du bara ha den för att gå på marknader o.dyl. är det kanske mer praktiskt att ha en bärsele. Vi har bärstol för att komma ut i skogen och på fjället med sonen och då behöver vi packutrymme, sol/regnskydd etc som inte finns på bärselar. Men bärstolen är ju rätt otymplig att ta med sig, det är ju ingen man slänger under vagnen direkt.
    jag älskar ju min bb men som jag sa i ts så får vi inte plats med vinterkläderna å ett par tuttar alla J-kupa åsså växte stumpan till 6 kg på ett huj..
    men jag ska kolla lite efter den där ergo få se hur den känns.
    tack för tipsen...
  • Fru Humla

just ja, jag vill oxå ut i skogen lite så det är ju en anledning oxå men jag ä ringen fjällvandrare direkt*hahah* å går vi i skogen brukar det vara normalkuperad terräng

• Ragnar

Jag skulle rekomendera att prova en ergo eller patapum. Vilken man tycker är skönast verkar nämligen vara olika och lite beroende på kroppsbyggnad. Vi har provat båda och min man tyckte bäst om patapum och jag tyckte inte att det var någon större skillnad, men jag föredrar förvisso bärsjalen. Jag vet att det finns en ryggsäck till ergo som kan vara väldigt praktiskt eftersom man då får med sig mer packning. Vet inte hur det är med patapum och ryggsäck.
    En bärsele tycker jag är mycket mer praktisk än en bärstol. Bärstol är inget man direkt slänger ner i väskan för att ha med utifall man kanske skulle behöva bära barnet. Det är även väldigt lång användningstid för både ergo och patapum. Jag har provat bära en stor 3-åring i ergo utan problem. Så på det viset är de ju billiga, betydligt billigare än många andra bärselar.

Svar på tråden från när kan man använda bärstol