• Hoppetossan 79

Ni som har lagt parkett i trappa...

Kan ni ge oss lite tips.
    Vi har en öppen trappa. Snart vitmålad (ett eller eventuellt två lager kvar). Till den har vi köpt parkett, kom fram till att det blir billigast. Men hur löser man trappnosen och bakkantlist snyggast?
    Tips råd och bilder önskas

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Svar på tråden Ni som har lagt parkett i trappa...
  • Miss Lau

Det finns speciella trappbitar att köpa som täcker kanterna. Vi har såna i vår trapp och jag tycker det är snyggt.

• Hoppetossan 79
    Miss Lau skrev 2007-10-01 19:44:33 följande:
    Det finns speciella trappbitar att köpa som täcker kanterna. Vi har såna i vår trapp och jag tycker det är snyggt.
    menar du sådana som hör till golvet? Tror inte det finns till golvet vi köpte...
  • Hoppetossan 79
    Miss Lau skrev 2007-10-02 08:44:37 följande:
    Kanske var jag lite otydlig, men jag menade såna här:www.bytagolv.se/lev/stepk/1.html
    Ja det var just sånna vi har räknat ut att det blir billigare än om man lägger parket
  • hanna 86

min mamma o pappa är precis så långt kommen som ni.
    målat men inte lagt parketten än.
    ringde och frågade hur dom skulle lösa kanterna och hon svarade med hjälp av en list.... har släkt inom specialinredningar som ska hjälpa dom. men som sagt, en list

• johandra

Nu har ni ju redan köpt parkett,men jag har ett annat tips som e bra enkelt!

Vi hade en ful 70-tals trappa med nålfilt i...Nu har vi målat hela trappen vit och slitit bort nålfilten..Höll på o gruvade länge på hur tusan vi skulle göra för att få allt bra och inte alltför höga trappsteg..

Drog till brädgården och där hittade jag playwood med ekfaner på! Fick alla skivor tillsågade på plats och det gick på dryga 500:-..Sen lackade jag dom med parkett-lack och så limmade vi dit dom med sättlim...Ja,vi fasade kanterna en aning oxå...Vips så var det snyggt och det behövdes inte en endaste list

Så kolla lite på det e mitt tips!

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v30
  • Hoppetossan 79
    johandra skrev 2007-10-03 14:01:16 följande:
    Nu har ni ju redan köpt parkett,men jag har ett annat tips som e bra enkelt!Vi hade en ful 70-tals trappa med nålfilt i...Nu har vi målat hela trappen vit och slitit bort nålfilten..Höll på o gruvade länge på hur tusan vi skulle göra för att få allt bra och inte alltför höga trappsteg..Drog till brädgården och där hittade jag playwood med ekfaner på! Fick alla skivor tillsågade på plats och det gick på dryga 500:-..Sen lackade jag dom med parkett-lack och så limmade vi dit dom med sättlim...Ja,vi fasade kanterna en aning oxå...Vips så var det snyggt och det behövdes inte en endaste listSå kolla lite på det e mitt tips!
    Ja det lät ju käckt men vi vill nog att det ska gå att slipa i framtiden. Är ju ganska mycket slitage i en trappa. Vi har i alla fall beslutat oss för att vi sätter en foderlist i framkant och en hörnkantlist i bakkant. Hoppas att det kan bli snyggt. Du har ingen bild på trappan förresten?

Parketten hade annars gått att lämna tillbaka. 30 dagars öppet köp på bauhaus.
  • Tili

MOA: Kan du inte lagga in en bild nar ni ar fardiga? Vi ska ocksa renovera var trappa men vill inte lagga ner en formogenhet. Det ar ju alltid bra att fa lite tips av nagon som har gjort det.

• johandra

Nu finns det bild inne hos mig

Och ja,slipandet blir ju lidande,det e ju klart...Men åas så går det ju att lacka på det igen,för det e nog bara lacken som blir sliten trots allt..

Kom förresten på att jag efter att jag lagt denna playwood i trappen såg en bild på nåns trapp där de målat trappen vit och lagt dit en svart/mörkgrå matta på stegen..Det var toksnyggt! Det såg ut som att trappstegen flöt i luften Så det hade jag nog gjort om jag nu inte velat ha trä i vår trapp...

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v30
  • Hoppetossan 79
    johandra skrev 2007-10-03 22:13:02 följande:
    Nu finns det bild inne hos migOch ja,slipandet blir ju lidande,det e ju klart...Men åas så går det ju att lacka på det igen,för det e nog bara lacken som blir sliten trots allt..Kom förresten på att jag efter att jag lagt denna playwood i trappen såg en bild på nåns trapp där de målat trappen vit och lagt dit en svart/mörkgrå matta på stegen..Det var toksnyggt! Det såg ut som att trappstegen flöt i luften Så det hade jag nog gjort om jag nu inte velat ha trä i vår trapp...
    ser jättesnyggt ut. Vi vill nog dock att man ska få kännslan av att hela steget är i ek därav blir det nog list framtill också.
    Hade också funderingar på att lägga mörkgrå matta i trappan.
  • Miss Lau

Nu har jag lagt in en bild så att man kan se hur våra trappsteg ser ut, om någon vill kika.

• Hoppetossan 79
    Miss Lau skrev 2007-10-04 09:14:33 följande:
    Nu har jag lagt in en bild så att man kan se hur våra trappsteg ser ut, om någon vill kika.
    Jättesnyggt!
    Tili skrev 2007-10-03 22:09:49 följande:
    MOA: Kan du inte lagga in en bild nar ni ar fardiga? Vi ska ocksa renovera var trappa men vill inte lagga ner en formogenhet. Det ar ju alltid bra att fa lite tips av nagon som har gjort det.
    Det kommer bilder...
Svar på tråden Ni som har lagt parkett i trappa...