• Ireth of Dorthonion

Vad är det för skillnad på turkisk och grekisk yoghurt?

Verkar som om många ger turkisk yoghurt till sina barn. Vi har också börjat ge det. Men funderar på varför man bara hör om turkisk och aldrig grekisk? Vågar inte ge det heller innan jag vet om man kan det.

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på turkisk och grekisk yoghurt?
  • JAndersson

Hmm, jag undrar oxåFlört. O ingen som vill svara så jag puffar lite

Mamma till Bianca 070206
  • Linda33

Turkiska är ju väldigt fet, just som barnen behöver.

• jummie

Samma sak bara lite olika "smak"...

• Lovan

Jag tycker att den grekiska är lite mildare i smaken, så därför är det den som vi använder här hemma i matlagningen. Är därför rätt säker på att det är den som lilleman kommer att få den dagen det är dags för yoghurt.

Stolt mamma till 2 underbara söner!
  • Lovan

Tillägger: Ja, om det inte kommer fram att det är skadligt på nåt sätt. Men det har jag svårt att tro att det ska vara!

Stolt mamma till 2 underbara söner!
  • Dizzi

Det är en annan yoghurtkultur som gör att yoghurten blir lite mildare och släpper från sig mindre vätska.

När hinken har stått öppen ett par dagar i kylen, så blir det ju alltid lite vätska (vassle) ovanpå yoghurten i hinken. Den grekiska yoghurten vätskar mindre, och det uppskattar jag, därför brukar vi köpa den.

Det är naturligtvis inte farligt att ge barn varken grekisk yoghurt eller turkisk, bara två olika bakteriekulturer från två olika länder!

• frikadellen78

Dizzi:
    Vad bra att du kunde svara! Jag har funderat länge på det. Den grekiska brukar vara ett par kr dyrare, i allfall där jag handlar.

• Dizzi

Ja, den är lite dyrare i vår affär också, men det är nog för att den är lite krämigare och kanske uppfattas som "lyxigare". Fast egentligen, yoghurt som yoghurt...

• Panton

Tror att den ena är kokbar, medan den andra ej går att koka. Bör nog stå på förpackningen.

• Ireth of Dorthonion

Tack för alla svar, nu måste jag ju prova grekisk också.

Svar på tråden Vad är det för skillnad på turkisk och grekisk yoghurt?