• tii

Vad har ni för färger?

Jag vill måla om lite i min lägenhet, är så fruktansvärt trött på färgerna här. I tvrummet är det en ljusgrönrandig tapet och i hallen/sovrummet är det ljusgult.

Jag vill ha något ljust i tvrummet, o funderar på en brun fondvägg där jag har min säng.

Vad har ni för färger på väggarna, och jag tar tacksamt emot tips på färger som jag kan använda.

• Svar på tråden Vad har ni för färger?
  • huge smile

Vi har en vägg i vardagsrummet med gråmönstrad tapet, men annars bara vitt, vitt, vitt.

Hela huset går i vitt, grått och svart, och rött som accentfärg. Mörkgrått klinkergolv i hall och tvättstuga, annars ljust laminatgolv i hela huset.

• tii

ja, vitt är jättefint, men känner att jag inte vill ha helt kritvitt kanske.. men jag vill gärna ha ett vitt intryck i tvrummet.

det låter snyggt ditt hus.

• huge smile
    tii skrev 2007-10-01 20:13:37 följande:
    ja, vitt är jättefint, men känner att jag inte vill ha helt kritvitt kanske.. men jag vill gärna ha ett vitt intryck i tvrummet.det låter snyggt ditt hus.
    Det låter ju väldigt tråkigt när man säger att vi bara har de färgerna, men jag tycker tvärtom att det ger en lugn och fridfull effekt, vi har satsat mycket på rätt belysning också, då får man ett väldigt levande intryck. Kul att leka med färger också genom att byta gardiner, kuddar, dukar och tavlor, man kan göra så mycket med vitt som bas, eftersom alla färger passar ihop med vitt (och svart med för den delen).
  • Marie IE B

Vi kommer snart att ha bara vitmålade väggar också. I Tv-rummet har vi brunt och turkos som accentfärger, köket kommer att gå i vitt med vissa svarta detaljer.
    Om jag skulle måla en fondvägg så skulle jag göra den med olika breda vågräta partier i ett par olika bruna nyanser.

• Blåbärspaj

man blir less på beiga färger,iaf jag!nu kan jag inte ha nåt som är beige-aktigt!jag gillar färg :)

• Blåbärspaj

nej inte på vitt..jag tror inte ens jag läste vad andra skrerv, kom bara på att jag ogillar beige :D

• snart tre

Vitt är sällan en helt vit nyans utan oftast bruten i någon kulör, som t ex Stockholmsvitt. Jag tycker vitt är snyggast att ha som bas, sen kan man lägga till en fondvägg i färg eller med en kraftfull tapet. Det finns hur mycket snygga tapeter som helst att använda som fond.

Vi har Stockholmsvitt på nedervåningen i vårt hus och på övervåningen har vi Alcro AD:s kulör krita, en vit som är bruten i väldigt ljust grått. När du väljer kulör tänk på vilket golv du har - vi har ekparkett i original från 60-talet så då passar båda de här kulörerna.

Vill man hänga snygga tavlor, fotografier etc så tycker jag att vitt passar bäst som bakgrund medan en mönstrad fondtapet blir en dekoration i sig.

• Jessie Foxx

Jag har samma grå färg i hela undervåningen i vårt hus och har vita väggar på övervåningen... har däremot massor med färg i form av textilier

|-Gwen Stefani Sthlm Globen 10/10-| [Cause I Ain´t No Hollaback Girl]
  • snart tre
    Jessie Foxx skrev 2007-10-02 10:19:46 följande:
    Jag har samma grå färg i hela undervåningen i vårt hus och har vita väggar på övervåningen... har däremot massor med färg i form av textilier
    Ja, det har jag också. De kan man lätt byta ut (kuddfodral, gardiner osv) när man tröttnar
  • tii

Tack för era svar! Någon som vet om Mios färger är bra?

• Marie IE B

Vi har Mio Mandel i alla rum med vita väggar. Den ingick i deras förra kollektion tillsammans med Nordsjö, nu tror jag de samarbetar med Alcro och färgerna har fått nya namn. Mio Fjäder t ex en fin vit nyans. I butikerna som säljer Nordsjö kan man fortfarande få färger enligt "gamla" Mio-kollektionen. Eftersom det inte är Mio's färger utan Nordsjös så, ja det är bra färger. Nordsjö håller bra kvalitet. Det finns Nordsjö Sadolin på byggvaruhusen och Nordsjö Bindoplast i färgbutiker. Jag ringde och frågade kundtjänst vad skillnaden var eftersom det skilde en del i pris men fick inget riktigt bra svar, så det är nog ungefär samma färg med olika namn för olika butiker.

Svar på tråden Vad har ni för färger?