• Anne78

SAAB 9-5 2,3 eller 2.0 ??? Vilken ska man välja??

Vi har en 9-5a sedan tidigare och nu ska vi köpa en till. Jag har varit helt säker på att en 2,3a drar mindre bensin än en 2,0a. Är det någon som har koll på vad som stämmer? Vad finns det mer för fördelar resp. nackdelar med de olika motorerna?? Hoppas att det finns någon saab-fantast här som har koll!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 20:40:45:
    Vi ska inte köpa en helt ny, men vi vill ha med antispinn och då siktar vi på -01 eller nyare.

• Svar på tråden SAAB 9-5 2,3 eller 2.0 ??? Vilken ska man välja??
  • Gorban

Om jag minns rätt så drar faktiskt 2.3t lite mindre bensin än 2.0. Sedan har 2.3t lite fler hästkrafter, 185 mot 150.

Jag har haft en Saab 9-5 Sportcombi 2.3t från 2004. En väldigt trevlig bil med bra acceleration. Om ni kan så köp en från 2004 eller senare får då byggde de om motorn så att de motorproblem som det talats om i media ska ha försvunnit.

• Gorban
    Anne78 skrev 2007-10-01 20:39:02 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 20:40:45:Vi ska inte köpa en helt ny, men vi vill ha med antispinn och då siktar vi på -01 eller nyare.
    Notera bara att antispinn inte är detsamma som antisladd. Det kom lite senare. Blev standard 2005 har jag för mig.
  • Anne78

Ja, det där med motorproblemet vill man ju helst slippa men tyvärr så har vi inte råd med en så pass ny
    Jag trodde jag hade koll på antispinn och antisladd men jag vet inte nu. Det jag vet(?) är att antispinn heter TCS och antisladd heter ESP. Så jag vet att det är olika saker.
    Jag trodde att det fanns antisladd som tillval från och med 2001 men nu såg jag äldre bilar som det står i annonserna att de har antisladd. Men det är kanske en annan, tidigare variant på det, tror inte att det hette tcs...

• Gorban
    Anne78 skrev 2007-10-01 21:14:52 följande:
    Ja, det där med motorproblemet vill man ju helst slippa men tyvärr så har vi inte råd med en så pass nyJag trodde jag hade koll på antispinn och antisladd men jag vet inte nu. Det jag vet(?) är att antispinn heter TCS och antisladd heter ESP. Så jag vet att det är olika saker. Jag trodde att det fanns antisladd som tillval från och med 2001 men nu såg jag äldre bilar som det står i annonserna att de har antisladd. Men det är kanske en annan, tidigare variant på det, tror inte att det hette tcs...
    Folk blandar ofta ihop antisladd med antispinn i annonserna

antispinn- motverkar hjulspinn när man gasar. Hjulspinn kan bero på att man gasar för mycket eller att underlaget består av grus eller snö/is. Gör att man kommer iväg utan att spinna med hjulen och kan göra viss nytta i kurvor när det är halt.

antisladd- bromsar ett eller flera hjul och kan dra av gaspådraget för att motverka att en sladd uppkommer i vissa situationer. Mycket bra för trafiksäkerheten.
  • solhumlan

Vid långkörning så drar våran 9-5a 0,78l/mil...

• Anne78

Solhumlan:
    Har ni en 2,3 eller 2,0 motor? Vår 2,3a drar ungefär lika mycket som er bil vid långkörning.

• Anne78

Solhumlan:
    OK!

Finns det någon som har en 2,0a som vet hur mycket de drar?

• lillatuss74

när du köper en 2,3 så var noga med att kolla hur turbon är hur långt den har gått. för tyvärr så har det varit en hel del problem med den.
    vi har en -98:a och har fått byta turbo,byta kupefläkt,stötdämpare m m. nu sist har vi renoverat växellådan.

när det gäller bensin, så när vi har gjort långkörnig 100mil, så tog den sist 0.68 på sommaren. är väldigt snål i bensinförbrukning.

• Jazzyy

Jag har en Aero från 2002 den har ESP!

Körde igår från Jönköping till Stockholm då drog den 0,67!

Jag tycker du ska välja en 2,3. Den ÄR bensinsnålare än 2,0:an.

Jag har kört aeron trimmad i över 9000 mil utan ett enda problem. Det var en bit över 300 hk! Ändå drog den som ovanstående. Ok nu har jag renoverat motorn men med så vass trimmning får man räkna med dylikt.

Kupéfläkten behöver man inte byta. Det är bara kolen till motorn som är slut. Kostar ett par tior bara!!

Kolla på www.saabturboclub.com/

Läs på forumet. Här hittar du allt!!

Lycka till

• Anne78

Tack för era svar. Jag letar fortfarande efter bil, det verkar omöjligt att hitta en som passar mig. Nu har jag bestämt att det ska vara 2,3 motorn i alla fall
    Ska kolla på Blocket nu!!

• tims place

Tycker som de flesta här. Att ni ska välja en saab 9-5 2.3t eller T. skillnade är lite mer häst i den stora T. Kan säga att den är lille bror till aero. Vi har själva en sådan bil. Fast ni ska nog välja en 04 eller nyare. Som bekant så har saab haft stora prolem med dom första års modellerna av 9-5. Jag tycker att ni ska provköra en saab 9-5 2.3T 220 Hk. gärna med automat och säg gärna vad ni tycker.. //alex

Svar på tråden SAAB 9-5 2,3 eller 2.0 ??? Vilken ska man välja??