• Thuss

Vad heter tabletterna som stoppar bröstmjölksproduktionen?

Så som rubriken lyder:
    Är det någon som vet vad medicinen heter som gör att produktionen av bröstmjölk upphör?

• Svar på tråden Vad heter tabletterna som stoppar bröstmjölksproduktionen?
  • Bettyboops

Inte en aning. Jag slutade amma för över ett år sedan och kan fortfarande klämma fram lite surmjölk. Ska det vara så? Inget jag märker av i vanliga fall.

• Thuss

Jag skulle behöva börja med medicin som man inte får ta om man ammar, så det vore klockrent med såna där tabletter. Men min läkare påstod att han inte kände till nåt sånt. (?) Ska höra mig för på BVC och se om dom har bättre koll, men nånting säger mig att de INTE har det... :-/

• Thuss

Bettyboops:
    Så kan det vara, har jag hört. Heeelt normalt.

• jojoa75

Det finns en medicin som stoppar bröstmjölken!
    Har just nu inte en susning om vad den heter...
    Är sjuksköterska på neonatal iva o där får en del mammor den, men är nu mammaledig o har välling i hjärnan....
    Kolla med BVC, de har säkert koll!

Traderanörd o stolt mamma till Lucas o Emma
  • Tate

Thuss - De enda tabletter jag hört talas om är snarare tabletter som hindrar produktionen från att komma igång ordentligt. Har man ammat ett tag så vet jag inte om de fungerar.

• Småtting

Pravidel. Vilken skräpdoktor som inte känner till den medicinen!!
    Fick den utskriven efter telefonkontakt med kvinnokliniken när min äldsta dotter var nio månader och INTE ville bli ammad mer. Men jag hade så mycket mjölk att jag höll på att dö av mjölkstockning...
    Jo, den heter pravidel, egentligen en parkinsonmedicin, men funkar hämmande på mjölkproduktionen. Läs om den på fass.se
    Lycka till (byt doktor!!)

• Lizz

Jag har såna tabletter hemma som jag fick utskrivet när jag inte ville amma, men som tur va kom jag på andra tankar efter jag hämtat ut dom. Dom heter Pravidel.

(¯`°?.¸ ♥ S P A R V E N ♥ ¸.?°´¯)
  • Thuss

Tusen tack!!

/en som garanterat ska byta läkare

• scs

Thuss: Det BM sa till mig var att om amningen redan är igång så är det bättre att sluta genom att trappa ner på amningen än genom tabletter. Nu vet ju inte jag hur snabbt du måste börja ta den andra medicinen men om du har lite tid så kan du ju byta ett mål per dag mot ersättning så har du ganska snart slutat amma. Anledningen till att hon rekommenderade detta sätt var att Pravidel kan ge en del biverkningar samt att det ändå tar ett tag innan mjölken sinar och att man då kan få väldigt ont i brösten eftersom de blir så spända. Lycka till hur du än gör!

Svar på tråden Vad heter tabletterna som stoppar bröstmjölksproduktionen?