• Aphjärnan

Hur nattas 1-åringar på dagis

Fråga till er som jobbar inom förskolan och med 1-åringar.
    När det är sovdax och ett barn inte vill sova hur gör ni då för att "natta" det? ( syftar på dagsvilan 12-14)

Vi är just klara med inskolningen och idag när jag hämtade och frågade hur det hade gått sa dom att det gått bra men att vår lilla fröken har en mycket stark vilja.
    Hon ville inte sova så det blev en hand i nacken och en hand i baken och så höll de fast henne tills hon somnade.
    Hon skrek (såklart) men av ilska, det kom inga tårar.
    Min man tycker jag överdriver men detta tyckte inte jag kändes som en kul nattning och har lite ont i magen just nu....
    Är jag fjantig ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-08 21:18:25:
    Tack för alla svar.
    Har pratat med fröknarna och de nattar på annat sätt nu.Mycket prat om hur stark vilja min dotter har.Nu vågar de inte göra något alls känns det som tex vill hon äta själv och får då bara i sig hälften.
    Men bättre det än att bråka med henne och få hennes sura morsa på sig.
    Vi står i kö till annat dagis....

• Svar på tråden Hur nattas 1-åringar på dagis
  • Makaron

Jag hade inte tyckt att det var okej! Förstår att det inte känns bra för dig.

• Odella

Om barnet inte vill sova så gör det inte det. Vi brukar bara vara i samma rum som barnet tills det somnar. Om det inte gör det inom 30-40 minuter så går vi upp igen.

Det är INTE ok att hålla fast ett barn tills det somnar!

• ollikk

jag skulle inte heller tyckt att det var okej!
    på vårt dagis får ungarna vara (som jag förstått det) om dom inte vill sova men jag har hört att på andra dagis så tvingas barnen till att sova.

• Sofieandersson

Låter ju fruktansvärt tycker jag... Hade jag ingen aning om, bra att veta innan jag sätter mitt barn på dagis. Inte kan det väl vara såhär överallt?

Amanda 3 Jan 2007
  • Fille Fjonkan

Jag tycker det låter helt vansinnigt! De olika tillvägagångssätt jag har hört om från vår förskola är att ligga brevid och hålla handen, klappa på huvudet, gunga i vagn på gården eller inne beroende på vädret. Kisen skulle absolut ligga PÅ en av "fröknarna" när han var ny på förskolan, så det fick han göra.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • en glad

På en "förskola nära mig" tar en personal hand om innebarnen, ligger nära dem som behöver det och klappar etc. En annan personal gungar vagnar för att söva uteliggarna!

Det är rofyllt och lugnt!

• Vårflickan

Oj, jag hade reagerat likadant, det hade jag aldrig accepterat!!! Okej om barnet gråter en stund men man kan väl aldrig hålla fast barnet handgripligen som dagispersonal. Hon kanske inte var trött helt enkelt då hade hon väl kunnat få vila en stund lite senare istället. Låter som uråldrigafasoner.

• Mandi74

Det hade jag int tyckt var ok! Hade inte gått med på att dagis anävnder metoder som vi inte själva använder.

På sonens dagis ligger den på madrasser på golvet och personalen ligger inne med barnen. De barn som har svårt att somna i gruppen eller är vana vid att somna i sin vagn, får sova i dagis vagnar.

Tycker att ni ska ta upp det med dagis och hjälpa dom hitta en annan lösning. Berätta hur ni gör hemma och vad som kan funka bättre, vagnen t ex.

Svar på tråden Hur nattas 1-åringar på dagis