• AmorFati

ICSI - någon mer?

Skall göra ICSI trots att vi fortfarande inte vet orsaken till vårt barnlöshet....Har gjort ett ivf försök där inget av mina 13 fina ägg blev befruktat av en enda spermie och nu är det ICSI som gäller...

Är rädd, är utan hopp och känner ingen som har erfarenhet av ICSI....

Finns det någon här som kan och vill dela med sig?

tack....

• Svar på tråden ICSI - någon mer?
  • Litet

Hej!

Vi har en lieten kille som kom till med hjälp av ICSI. Så för oss funkade även om vägen till plusset var lång. Men det är ju värt allting så klart.

Han blev till på det tredje försökat. Första försöket var inget ägg moget och inget blev ju heller befruktat. Andra försöket var ett moget och blev befrukat och jag fick det även tillbaka fast det inte var ett fyrcelligt ägg, men det blev inget. Tredje försökat var 9 ägg mogna varav fem blev befruktade och ett resluterade i min lilla kille.
    Så ge inte upp, utan kämpa på.

Vi är nu i tagen för att starta syskonförsök, och det blir ju ICSI för oss även då.

Lycka till!!
    Kramar!

• AmorFati

tack Litet, du ger mig hopp! Blev inget ägg befruktat trots ICSI? Det är jag så rädddddddddddddd för, hur orkar man gå vidare då?

GRattis till ditt underbara barn.

kram

• Dahlia

Jag gjorde ivf i maj och inget av äggen blev befruktade...
    Gjorde nu ett icsi försök i september... Fick ut bara ett ägg för alla andra äggblåsor var tomma. Det gjordes icsi på det lilla ägget och vi fick tillbaka ett fyrcelligt.

Testade plus igår men blöder och har kraftiga mensvärkar så antagligen är det mf på G.
     Men icsi funkade trots att inte ett enda ägg blev befruktat vid ivf i våras.

Så det kommer att funka för er ska du se

• hoppas och längtar

Vi gjorde en Vanlig ivf i Maj, och det allt såg bra ut....men det blev bara tre befruktade av 23, och dessa var av så dålig kvalitet så det blev inget Et. Jag blev precis som du orolig och undrade om det skulle funka med icsi. I augusti gjordes den och av 13 ägg blev 7 bra befruktade. Två till mig (minus tyvärr) och ett till frysen. Dom är duktiga på att göra befruktningar du ska se att guläggen kommer.

• Litet

Det finns hopp, ABSOLUT! Så ge inte upp, ävenom det känns tungt, jag lovar jag vet.

Anledningen att inget ägg blev befruktat, den gången det hände mig, och att jag hade problem var att inget ägg var moget. Det hade altså inget med IVF eller ICSI att göra.

Jag ville bara berätta att även om det går jätte dåligt ett försök, så kan det ändras till ett annat. Läkarna har koll på vad man kan ändra i behandlingen och så.

Men om du har fina ägg så kommer säkert ICSI att funka jätte bra. Det kanske var så att din ägg var lite tjocka så spremien inte kom igenom tex, och då funkar ju ICSI bra!

Många kramar!

• lillamilla75

Vi har en liten dotter genom ICSI, lyckades på andra försöket. Har blivit plockad på ca 15 ägg båda gångerna och hälften har delat sig men i slutänden så har det bara blivit 2 "guldägg" Första försöket gick alltså inte så bra och andra ägget klarade inte upptiningen, andra försöket blev vår dotter till och vi har även gjort ett Fet efter det men det gick inte så bra.
    Så nu ska vi börja på en priv.klinik och hoppas på snabbt resultat då vår plånbok inte är så stor.

Lycka till

Förresten, min syster lyckades bli gravid på deras första ICSI försök

• Glittran

Du behöver nog inte vara orolig för ICSI. Det är väldigt vanligt. Görs ju ofta vid nedsatt spermiekvalité. Se ICSI som en bättre metod för att få äggen befruktade och som de tar till när de är osäkra på att få bra resultat bara med provrör.

Jag tror inte att när ägget väl blivit befruktat det är skillnad i chans på IVF och ICSI.

• AmorFati

oh så härligt men några positiva exempel. ngn mer?

Svar på tråden ICSI - någon mer?