• Vera 74

Ni med barn med rör i öronen...

... varför har era barn fått rör?

Har själv en liten tjej på 16 månader som sedan april  haft 5 öroninflammationer (bara vänster öra). Nästa torsdag har vi egentligen tid för återbesök hos läkaren pga öroninflammationen i juli - men nu har hon en ny...
    Har inte kommit iväg på ett enda återbesök då det hela tiden kommit en ny öroninflammation ivägen.
    Nu tänker jag ändå behålla läkartiden för att höra vad vi ska göra med hennes öra.

De de sagt när vi varit med henne hos läkaren är att hon har mycket vax i öronen och att hon är väldigt trång i hörselgångarna. Kan detta göra så att hon lättare får öroninflammation? Är rör i örat något jag ska försöka få eller är det inget jag ska ta upp om inte läkaren säger något?

Hur har det gått för era barn?

Jag är så lycklig över min Ismone!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 19:03:45:
    Har varit hos läkaren idag. Remiss har nu gått vidare till barnmottagningen. Känns skönt att de tar tag i det.
  • Svar på tråden Ni med barn med rör i öronen...
  • tjorven80

jag hänger på nyfiket.. då vår dotter haft 5st i rad de senaste 6 v hinner inte avsluta en pencilin kur innan vi får en ny sort.. skall på återbesök nu på torsdag för att se om det e borta igen eller om hon skall få rör.. jag vill med veta mer..

• tre3barnochstoltmamma

Min störste pojk som är 10 år har betydligt bättre öron med rör, dels hör han o dels slipper han alla öroninflammationer. Läkarna ville prova o låta han va utan nu när han e så pass stor men det tog inte många månade innan det började igen så nu ska han få rör igen.
    han fick rör första gången han var 3 ca o då hade han så mkt var bakom trumhinnan så han hörde inget. tur e att jag nästan e döv så vi hade skrikande konversation annars hade han inget hört alls.

Jag tycker du ska satsa på rör fråga vad dr tycker o säg att du vill prova. det e ju inget stort ingrepp o tar inte lång tid alls.
    Med dagens rör kan hon bada o busa som vanligt ändå så.'

lycka till

• astalacasta

Min tjej hade fyra öroninflammationer i tät följd vintern då hon var två år. Hennes polyper var svullna, så hon fick tid för att ta bort dem, och då hade läkaren och jag diskuterat innan att om hon hade mycket vätska innanför trumhinnorna så skulle det vara vettigt att sätta i rör under operationen, när hon ändå var sövd. Det hade hon så hon fick rör i båda öronen och har inte haft några problem alls med öroninflammationer sedan dess, helt underbart.

• 3e på g

Jag är ett sådant barn som borde fått rör som barn. hade öroninflammationer stup i ett och av någon märklig anledning fick jag inte rör. Mina gångar är jättetrånga och mina trumhinnor kan brista om jag flyger och de landar för snävt, jag kan inte dyka djupt alls och mina trumhinnor är så ärrade att en läkare som tittade på dem nu i vuxen ålder blev helt förkrossad och sa att jag kommer få jättedålig hörsel när jag blir äldre.

Våra barn har också haft öroninflammationer men efter 1 års åldern har de inte haft några alls men skulle de börja få det igen kommer jag kräva rör (de är 2 år och 3 månader nu).

• mimaer

Min tjej på 6 år fick rör när hon var 3.. Hon hade öroninflammation HELA TIDEN!! Efter hon fick rören har hon haft en öroninflammation och den var lindrig.. För ca ett år sedan ramlade det ena röret ut men hon har inte haft ngn öroninflammation ändå.. Det varså skönt närhon fick rören och det underlättade så mycket och hon mådde ju bra för en gångsskull..

• Lysmasken

Min dotter ska få rör nu den 15/10 pga att hon har haft 6 öroninfektioner som har slutat med att alla har spruckit. Pencellinet funkade inte till slut. Senast hon hade ont i öronen är mitten av juli. Bytat dagis har hon gjort, vet inte om det är det som har hjälpt.

Hon fick öroninfektion, fick pencellin, knapp frisk i en vecka förrän hon åkte på en ny.

Just nu känner jag att hon inte behöver det eftersom hon inte har haft något på länge. Men samtidigt vill jag att hon ska ha det för hon har extremt mycket vax och hon kliar sig i öronen hela tiden.

• Linda3

Min son var 1år och 3månader när han fick sina första rör, innan det hade han många och täta öroninflamationer plus att han hade mycket vätska bakom trumhinnorna.
    Han fick sina rör den 14/2 den 24/2 fick han dubbelsidig öroninflamation och fick två tiodagars penicilinkurer på rad eftersom den första inte hjälpte, det resulterade i att rörena åkte ut så han fick nya instta i juni efter det har han inte haft ett enda besvär med sina öron!!!
    Dålig start med rören men när dom väl sitter så är det jätteskönt!!

• Vera 74

Det låter som att jag åtminstone kan lägga ut en vink om detta till läkaren på torsdag nästa vecka.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • 061104

Jag har haft rör i öronen när jag var liten...

• Tiwi

Min tjej är 2 1/2, hade 5 öroninflammationer under våren, senaste gången var det på båda öronen samtidigt och båda trumhinnorna sprack med ett dygns mellanrum.

Hon ska operera in rör i båda öronen om knappt två veckor, ska på återbesök innan op, nästa vecka.

Har ingen erfarenhet av det här med rör, men hoppas såklart att det ska göra att hon slipper sina inflammationer. Man är ju orolig att det tillslut ska påverka hörseln.

Olivia 05-03-16
Svar på tråden Ni med barn med rör i öronen...