HJÄLP MIG hur jag ska avvänja min 18 mån son....
Nä nu måste jag avvänja min son som är snart 19 månader gammal. Vi var på 18 månaders koll på Bvc förra veckan då läkaren sa att han är för gammal att ammas och definitivt inte behöver äta under nätterna. Sen sa dom att jag måste ha hjälp med detta hemma men det går inte så bra eftersom min sambo inte klarar av att lyssna när sonen blir jätteledsen och arg och släpper honom då han kommer springandes till mig...igen!
Jag har helammat honom och när han var 4 mån började vi med smakportionerna och numera sen länge så äter han frukost, lunch, middag och så mellanmålen. På morgonen får han både smörgås och gröt och på kvällen innan läggning får han även då gröt.
Han slutade ta nappen när han var 4 mån gammal och har aldrig gillat välling samt både läkaren och sköterskan på Bvc sa att jag inte skulle börja med välling.
Problemet är att min son äääääääääälskar att amma och jag antar att han ser dom som "snuttefilt" el dylikt. Han ammas bara hemma och är vi ute någonstans så får han vanlig mat.
När jag lägger honom så är jag tvungen att amma och det går inte utan för han blir helt ledsen men när hans pappa lägger honom så funkar vatten bra. Men sen han började på dagis i mitten på augusti så har han blivit ännu mera mammig och oftast måste jag lägga honom vilket resulterar i mer amning. Min sambo försöker lägga honom men han vrålar och skriker som bara den vilket resulterar i att sambon släpper honom och han springer till mig.
Han vaknar fortfarande 2-6 ggr varje natt (vissa nätter slumrar jag medans sonen tuttar i flera timmar) och vill ha bröstet. Han har eget rum och säng men hamnar alltid i vår säng...ibland vaknar vi inte ens att han kryper upp och lägger sig emellan.
När vi är hemma på dagarna så är det inte alltid han vill amma men vissa dagar rätt ofta..
Nu är jag rätt slutkörd efter snart 19 mån av amning och har aldrig sovit mer än 3-4 timmar på raken sen han föddes och detta med nattamningen, speciellt, stör sovrytmen hela tiden....för oss alla.
Vad ska jag göra? Skulle vilja ha olika tips...sen är det lite jobbigt med dessa ledsna vrål under nätterna eftersom det säkert stör grannarna med (mycket lyhört).
Jag är så trött och även om jag tycker om det sonen och jag har tillsammans så är det nog nu.