Kotletter i ugn?
Någon som har nåt gott recept på kotletter som tillagas i ugn, förutom det med grädde, creme fraiche, sambal oelek och soja? Det äter vi ofta här, SÅ gott! Tänkte att det kanske är någon som sitter på ett kanonrecept?
Någon som har nåt gott recept på kotletter som tillagas i ugn, förutom det med grädde, creme fraiche, sambal oelek och soja? Det äter vi ofta här, SÅ gott! Tänkte att det kanske är någon som sitter på ett kanonrecept?
Ugnsstekta kotletter med hasselbackspotatis och morots-och zucchinifräs är en familjefavorit här hemma.
www.barnfamilj.se/2006/11/30/kotlett-m-hasselback-och-morotzuccchinifras/
Tack det ska jag prova, lät gott!!
Det lät ju gottet med sambal oelek... Hur gör du det??
Honeydust: man lägger vakfritt antal kotletter, med eller utan ben i en smord form. salta och peppra lite. Sen blandar man grädde (jag brukar ta matlagnings eller milda minimat...) 2-3 dl ich lika mkt creme fraiche. Sen tillsätter mna 1/2 dl soja och några tsk sambal oelek. In i ugnen, 175 grader, 1.5 timme. Har sett en mängd olika variationer på detta recept med olika delar grädde/fraiche och ugnstemp och tid...Man kan nog göra lite som man vill. Ris eller pressad potatis till e gott!
Har ett bra recept med kotletter dock brukar jag göra det i gjutjärns gryta. men det går nog lika bra i ugnen.
Brukar använda karrekotletter med ben då det blir "saftigast" men vanliga kotletter funkar utmärkt oxå.
Bryn kotletterna och hackad lök
häll över krossade tomater
krydda med lagerblad(2-3st), timjan och pressad vitlök
Låt puttra tills köttet är klart
servera med kokt potatis
2 ska bli 3: Låter lagom enkelt och gott! Tack!