• Preciouss

Kan man höra barnets hjärta på i vecka 7?

Hej tjejer!

Jag ska på Inskrivning nästa vecka när jag är i V7 & jag vill verkligen ha ett bevis på att jag har ett liv inuti mig.
    Vet inte riktigt vad dom gör på en inskrivning. Men tror jag läst nånstans att man kan höra hjärtslagen redan i v 7, stämmer det?

• Svar på tråden Kan man höra barnets hjärta på i vecka 7?
  • blonde redhead

Höra går nog inte alls, man brukar inte lyssna elelr höra det förräns efter v 12-14 ungefär och vissa bm vill inte lyssna förräns efter v 18. Man kan däremot se hjärtat slå med hjälp av vul. Det är dock få mvc som gör vul.

• Ananaspaj

Tror jag är svårt, de flesta bm kollar inte hjärtljd förrän runt v 20 någonting för att det är svårt att hitta och de vill inte oroa mamman.

På inskrivningen här gjordes inga undersökningar eller så, inget vul, inget grav test. Jag tror (tyvärr?)att de flesta litar på + på stickan och sen gör de inte mer, här görs inget vul, inget ul förrän rutin runt v 18 sådär. Ingen gyn undersökning eller läkarbesök om man inte har särskilda eller medicinska skäl.
    Bara pratade och tog blodprover av olika slag och vägning. Bor i Gbg.

• hejhejhej

Vecka 7 är alldeles för tidigt för att höra några hjärtslag. Möjligen kan man se det lilla hjärtat om man gör ett VUL (vaginalt Ultraljud) men det är inte standard överallt att man gör det.

Så tidigt som vecka 7 är det nog mest plusset på stickan som man får ta som bevis. Men det är ju inte illa det :)

• Preciouss

Tack för alla era svar!
    Men *suck* jag som är så nyfiken ska jag behöva vänta 10v till det känns ju olidligt ...
    Jag har alla möjliga symptom så gravid är jag nog allt ! :)

• fnurliga fliza

HejHej, v7 är absolut för tidigt för att kunna skilja bebis hjärtljud från din puls FundersamTyvärr... Sen har jag nyligen läst en artikel där läkaren som skrivit artikeln avråder från att använda "doptone" (den saken man använder för att höra bebis hjärta med...) innan iaf v16 eftersom "doptone:n" verkar kunna värma upp fostervattnet någotFörvånad Och det säger väl sig självt att det inte är så bra....... Jag är själv i v15 och längtar hysteriskt efter att få höra bebis hjärta slå Skrattande

Bär på blivande sjalbarn =)
  • Thalis

Man kan visst höra hjärtljuden i v.7 om ultraljudsmaskinen har en doppler!
    Vi har fått höra hjärtat och vi fick även med oss DVD och CD med hjärtljuden och undersökningen!
    Lämnar en bild på där man kan se ljudvågorna som vi fick lyssna till,och det var inte mitt eget hjärta eftersom det slog 160 slag/min och för att läkaren som utförde ultraljudet har varit fetolog i över 25 år så lite borde han ju ändå veta

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • fnurliga fliza
    Thalis skrev 2007-10-11 09:37:04 följande:
    Man kan visst höra hjärtljuden i v.7 om ultraljudsmaskinen har en doppler!Vi har fått höra hjärtat och vi fick även med oss DVD och CD med hjärtljuden och undersökningen!Lämnar en bild på där man kan se ljudvågorna som vi fick lyssna till,och det var inte mitt eget hjärta eftersom det slog 160 slag/min och för att läkaren som utförde ultraljudet har varit fetolog i över 25 år så lite borde han ju ändå veta
    Ja med ultraljuds-apparat går det, men om man ska försöka lyssna hos BM på vanlig mödravårdsmottagning så blir det svårare =) De har juh sällan Ul-apparat tillhands utan de har bara en sån "doptone" och då är det i princip omöjligt att skilja hjärtljuden åt... Och som jag skrev i mitt förra inlägget så verkar det inte vara så bra att använda den innan v.16-18... Ska försöka hitta artikeln igen om ngn är intresserad av att läsa om det...
  • fnurliga fliza

Menar då givetvis att det går med Ul-apparat OM den har doppler, precis som Thalis skrev...

• fnurliga fliza

Menar då givetvis att det går med Ul-apparat OM den har doppler, precis som Thalis skrev...

• Jag hörde tidigt

Vi hörde med doppler i v 7+6 hos bm. Dom brukar inte vilja lyssna så tidigt men vi var nyfikna. Och det är stor skillnad på ens egen puls och bebisens hjärtljud, man både hör och ser i displayen. Låter som en galopperande häst.. Är väldigt smal och tunn och på mig gick det. Med våra andra barn hörde vi i v 9 och 10 utan problem! Men på många hörs det inte tidigt, beror alldeles på. Jag har även vänner som hört i v 10. Jag spelade in med min telefon (filmade dopplern och ljudet i v 7+6. ???? Hörs tydligt och min bm var alldeles fascinerad. Dom brukar inte lyssna så tidigt för det är inte alla man kan höra så tidigt på dessutom skulle många bli oroliga i onödan..

9 barn
  • Jag hörde tidigt

Skulle inte bli en massa ??? Utan jag gjorde en smiley.

Iaf, om du vill se andras videos så kolla youtube, finns massor med doppler-videos med tidiga hjärtljud där. Heartbeat at 8 weeks osv....

• Topcom

Jag hittade mitt tredje barn hemma med dopplern när jag var i v 6. Om än för några sekunder tänkte jag "där var bebisen", sen försvann hon. Så omöjligt är det inte, men bm börjar lyssna först i v 20-22 normalt sett, efter rul, eftersom hjärtljuden är så pass Svea att hitta.

Svar på tråden Kan man höra barnets hjärta på i vecka 7?