• Sussa06

Vad är det för skillnad mellan en barnskötare och en förskolelärare?

Någon som vet?

Pratade med dagiset som vi ska börja på och då fick vi veta att det är två barnskötare och en förskolelärare på ca 16 barn..

Fortfarande ångest över att hon börjar på dagis vid 15 månader, fasen att man inte kan vara hemma längre... Man vill givetvis att ens barn ska få det bästa och jag vet ingenting om denna förskola (nyöppnad), man vet inget om personalen hur dom arbetar och hur angagerade dom är osv.. Jag har varit där och hälsat på men det är ju svårt att bilda sig en uppfattning på så kort tid..

Ja, det är bara och hoppas att det blir bra för gott om dagisplatser är det ont om i stockholm....

Have a nice day

• Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan en barnskötare och en förskolelärare?
  • Hera78

Behöver inte en förskollärare läsa mer teori än en barnskötare? Barnskötare kan man ju bli genom att gå Barn- och fritid på gymnasiet, men förskollärare behöver man väl läsa nåt ytterligare för att bli? Har ingen direkt koll på om det verkligen är så men det har jag fått för mig

• Beccan
    Hera78 skrev 2007-10-02 09:03:36 följande:
    Behöver inte en förskollärare läsa mer teori än en barnskötare? Barnskötare kan man ju bli genom att gå Barn- och fritid på gymnasiet, men förskollärare behöver man väl läsa nåt ytterligare för att bli? Har ingen direkt koll på om det verkligen är så men det har jag fått för mig
    typ så är de!
  • evaviola

Barnskötare finns egentligen inte som titel idag efter avslutat gymnasium, men man kan jobba som barnskötare. Förskolelärare har ju läst lärarutbildningen.

• Pilla70

förskolläraren har mer betalt

de har en längre utbildning och har läst mer pedagogik.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Höstäpplet

Förskolelärare har studerat i 3,5 år (inklusive praktik) för att ta examen. De läser metodik, pedagogik, psykologi osv.
    Barnskötare har inte alls lika lång utbildning.

• Cristalle

Jag är förskollärare och var barnskötare innan. Jag har en universitetsutbildning vilket gör att jag både har mer betalt men också djupare kunskaper. Förskollärare och barnskötare ska ju sedan komplettera varandra. Men att förskollärararen kan gå djupare på saker och ting.

• Smulan 79

Kanske går att jämföra nästan som sjuksköterska och undersköterska. Fast det krävs 1/2 år längre studier för att bli förskollärare än att bli sjuksköterska!

uska och barnskötare blir man efter gymnasie utb. (eller likn)

• Sussa06

Följdfråga:

Barnskötare som har kortare utbildning har väl utbildning i första hjälpen, HLR mm på barn?

• adamceline

vi har gått kurser genom jobbet på mitt ställe iallafall.

• Sunshine78
    Sussa06 skrev 2007-10-02 09:37:34 följande:
    Följdfråga:Barnskötare som har kortare utbildning har väl utbildning i första hjälpen, HLR mm på barn?
    Det hoppas jag verkligen!!
Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan en barnskötare och en förskolelärare?