• Tuppilupp

Min Hund skriker när hon ser andra hundar

Min hund skäller men det låter som att hon skriker när hon ser andra hundar också drar hon i kopplet och morrar,
    Hon har aldrig blivit anfallen eller nånting.
    Först trodde jag att hon ville busa med andra hundar att hon blev uppspelt men sen när jag låtit hon nosa på andra hundar så klipper hon i luften.
    Varför gör hon så utan anledning det spelar ingen roll vilken storlek eller färg detn andra hunden är.

• Svar på tråden Min Hund skriker när hon ser andra hundar
  • Dag o natt

Jag har samma problem som dig! Det handlar troligen om att din hund är osäker. Mitt tips är att få kontakt med en duktig hundinstuktör för hjälp. Sen ska aldrig acceptera detta beteende heller. Det är en otroligt svår balansgång eftersom du måste korrigera henne när hon gör fel samtidigt som en korrigering kan stärka hennes dåliga självkänsla och göra utfallen värre. Jag har gått kurser med min. Från första stund var hon "galen" men efterhand fick jag kontakt och hon lugnade sig. När vi mötte andra hundar på träningsfältet så var hon trelig för att sen i nästa sekund då den andra hunden vänder rumpan till så hugger hon i luften efter den.

Stärk ditt ledarskap. Om vi skulle dela in ett utfall i en skala så kan vi tänka oss så här... 1=hunden ser den andra hunden, 2= hunden reser öronen, 3=hunden reser ragg.... osv 10=hundens utfall är i full action. Någonstans mellan 1-2 bör du gå in och bryta henne. För bryter du henne i 10 när hon är i full gång så krävs det så mycket mer av dig. Du måste bryta "mer" än vad hunden intresse för den andra hunden är, vilket medför att hunden tycker att ett utfall är en dålig affär. Men går du in och bryter runt 1-2 så krävs det mindre av dig. Däremot är det en balansgång eftersom en osäker hund kan dra igång om du säger åt den. Alla som har en hund som gör detta beteende vet också om att mellan 1-10 handlar om en hundradelssekund vilket inte ställer så liiite krav på oss ägare. Man måste verkligen vara blixtsnabb och välja precis rätt ögonblick. Usch, det är så svårt. Var i Sverige bor du?

• Tuppilupp

min hund blir skogstokig det värsta är ju att hon låter glad ivrig och inte arg men sen när den andra hunden närmar sig så blir hon arg men hon bits inte på riktigt bara i luften.

• Dag o natt

Ta kontakt med en hundinstruktör som du tror på. Men det är svårt att hitta någon riktigt bra. Hon är säkert osäker men det är svårt att bedömma utan att ha sett henne på riktigt. Det finns ingen annan du känner som har hund så du kan träna hundmöte med denne? Kanske kan det vara lämpligt att gå en långrunda (regelbundet) bakom en annan hundägare? På så vis vänjer hon sig vid annan hund men eftersom de går framför hela tiden så kommer hon inte uppleva den andra hunden som ett hot då den "försvinner" åt fel håll, utan hon kan koppla av bakom och hela tiden känna doften av den andra...

Svar på tråden Min Hund skriker när hon ser andra hundar