• Phalaenopsis

skjutsa barn på cykel?

När tycker ni att man kan skjutsa sitt barn på cykel?Min son är 5år och har inte lärt sig att cykla själv,han är förstor för barnstolen bak.Nu har jag låtit honom sitta på en handduk på pakethållaren och jag går jämte med cykeln.Han håller i sig kanonbra och det känns stadigt.Är jag kass om jag cyklar försiktigt med honom så?

• Svar på tråden skjutsa barn på cykel?
  • TheSunset
    Phalaenopsis skrev 2007-10-02 11:02:51 följande:
    När tycker ni att man kan skjutsa sitt barn på cykel?Min son är 5år och har inte lärt sig att cykla själv,han är förstor för barnstolen bak.Nu har jag låtit honom sitta på en handduk på pakethållaren och jag går jämte med cykeln.Han håller i sig kanonbra och det känns stadigt.Är jag kass om jag cyklar försiktigt med honom så?
    Jag hade aldrig cyklat med mitt barn så.... och hur vet du att han alltid håller i sig kanonbra??? Rätt som det e kanske han ser nånting...släpper taget snabbt och tappar balansen.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lycklig Mamma

Svårt att säga, det där känner du nog bäst själv hur du vill göra. Det är ju iofs inte bra om fötterna kommer i kläm mellan ekrarna och ni får sladd. Idag såg jag någon som hade ett mycket mindre barn på bara pakethållaren och DET tycker jag verkligen inte att man ska ha.

• TheSunset
    TheSunset skrev 2007-10-02 11:04:30 följande:
    Jag hade aldrig cyklat med mitt barn så.... och hur vet du att han alltid håller i sig kanonbra??? Rätt som det e kanske han ser nånting...släpper taget snabbt och tappar balansen.
    Jag har en son på 8 år...har aldig cyklat med honom så...då har han fått cykla bredvid mig sakta på en egen cykel med stödhjul.
    Men min son lärde sig cykla rätt snabbt utan....Men innan man sätter dom på cykeln så ska dom veta trafikvett. Vad man får och inte får göra i trafiken.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • AnneSophie

Känns ju rätt riskabelt. Även om han håller i sig så är det ju lätt att tappa taget (det vet man ju själv) och även om han har hjälm (vilket jag utgår deån) så kan han ju slå sig illa om ni har otur.

Mitt råd, kolla efter alternativa cykelbarnstolar (Kanske en sån där cykelkärra efter cykeln? Finns på COOP.) eller lär honom att cykla. Ja, han ska väl lära sig att cykla oavsett iofs.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Phalaenopsis

Klart att han ska lära sig cykla,har försökt med det länge nu..han ska bara komma på tekniken.Självklart så har han hjälm!!

• Lovley

nä det tycker ja inte, man behöver ju inte cykla som en fat dåre, men bara han håller i sig ordentligen

• strojes
    Phalaenopsis skrev 2007-10-02 11:02:51 följande:
    Ett måste om man överhuvudtaget ska låta ett barn sitta på pakethållaren är ekerskydd!
    Har själv fått in foten mellan ekrarna och det gör ont som s*tan. Tur i oturen den gången att farten var låg och jag kom undan med lite skrapsår.
  • Phalaenopsis

ja fy..det skulle vara hemskt om han fatnar med fötterna..ekerskydd har jag

• strojes

phalaenopsis: Om jag skulle skjutsa mitt barn när jag cyklar skulle jag göra det mycket försiktigt och när någon annan cyklar bredvid för att ha lite koll på honom i början. Och se till att han håller ordeltligt i jackan så man känner om han släpper taget.

• Phalaenopsis

Min tanke var att cykla mycket försiktigt.Inte över gupp och leda den i backar.Detta är fram&tillbaka från dagis,men jag tror allt att jag inte gör detta.Även om han är förstådd med att alltid hålla i sig så kan han ju tappa taget iaf.Han vill själv att jag ska cykla,han sa-Mamma du kan väl cykla,du gör det ju så bra!Hihi..

Svar på tråden skjutsa barn på cykel?