• MeYou

Hur länge innan måltid ska man ge Minifom?

Min lille son som är 3½ vecka har magknip. Jag fick rådet att köpa Minifom och gjorde det. Det står på flaskan att man ska ge innan måltid, men det står ingen tidsangivelse om hur länge innan man ska ge det. Jag fick nämligen höra av en bekant att man ska ge det en halvtimme innan måltid, annars ger det ingen effekt. Stämmer detta?
    Det är ju inte så lätt att vänta med att amma en hel halvtimme efter han har vaknat. Han brukar vara superhungrig när han vaknar.

• Svar på tråden Hur länge innan måltid ska man ge Minifom?
  • Jesster

Jag gav precis innan han åt. Shit, det går ju inte att räkna ut precis när han ska äta
    Mina droppar gav effekt i.a.f.

..:: Längtan ::..
  • Atta

När jag avände det gav jag det precis innan han åt. Tyckte det funkade så där.

• CeeJay

Jag tolkade att man skulle ge det innan måltiden dvs att det inte spelar någon roll om det rör sig om 10 eller 2 minuter. Jag tolkar det i alla fall så att man ska ge i samband med måltiden men innan man äter och då känns 30 minuter "för tidigt".

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga men jag tror inte att det spelar så stor roll - annars hade det nog stått 30 minuter före mer exakt om det var så viktigt!

• Annamaja

jag har hört direkt innan. Gjorde jag med min son och det funkade nog ganska bra

• lia76

Enligt Apoteket så sade de att man skall ge i samband med måltid.
    Dvs ska man till att amma så ger man dropparna precis innan.
    Och inte behöver det vara 10 droppar heller... utan ibland kanske det krävs 30 droppar.

Jag frågade även hur jag skulle göra eftersom jag ammade och min dotter åt titt som tätt ...
    Då sade hon att jag skulle ge tre gånger om dagen... typ morron, lunch och middag
    De övriga gånger jag ammar skulle jag inte ge någon Minifom

Men en kompis sade att hon skulle ge vid varje amningstillfälle.
    Så ammar man typ 6ggr på en dag så blir det 6 ggr men ger droppar.
    Tyckte jag blev lite väl mycket...

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • moosen

Vi gav precis innan hon fick maten och hon fick 30 droppar....

• OOJaOO

Jag ger precis innan hon ska äta, det går ju som sagt inte vänta när de är hungriga.
    På BVC tyckte hon att jag skulle ge innan varje måltid eller 5 gånger/dag.

• Snuttarna

Vi gav honom 20 droppar vid varje måltid, missade vi en enda så blev det magknip några timmar senare. Ibland kom vi ihåg dropparna först efter han ätit men det gick bra att ge honom även då.

/Snuttarna * äntligen mamma *
  • MeYou

Tack alla för hjälpen!
    Det verkar som om Alfons är lite bättre i sin mage nu. Dock får han lite "små-attacker" ibland.
    Men kan man hjälpa honom med den värsta magonten är det ju skönt!

• lia76

Härligt att det gett effekt

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
Svar på tråden Hur länge innan måltid ska man ge Minifom?