• Anonym

Cancer i hela kroppen!

Om det upptäcks att man har cancer i "hela kroppen" så finns det väl inget som kan bota det? Hur länge tror ni att man lever i allmänhet efter ett sånt besked?

• Svar på tråden Cancer i hela kroppen!
  • bebbe made in italy

jag vetinte riktigt men kanske mellan 1-6 månader.

• Birgitta2

Du menar en modertumör med metastaser "överallt"? Då är det nog obotligt är jag rädd. Med cellgifter som håller det i schack kan man nog få nåt år kanske... men det kan endast en läkare se. Och knappt dom heller.

Min väninna hade cancer "i hela kroppen". Från tårna ända upp i hjärnan, i skelett och i lymfkörtlar. Precis överallt. Hon levde i två år. Först bröstcancer,sen 3 års cancerfrihet, sen kom allt tillbaka, och från det de undersökte henne och såg metastaserna till hennes död gick det två år.

• Anonym

Beror väl helt på vart det startade osv. Vet en som har cancer i hela kroppen, hon kommer kunna leva mest troligt ett helt liv, men med diverse sprutor och mediciner..

• Anonym

har man fått cancer i hela kroppen så har det bildats en massa metastaser =dottertumörer och då har det gått väldigt långt. hur lång tid man har kvar e beroende på var dessa sitter osv.
    Man sätter nog bara in cytostatika för att minska tumörerna och försöker göra den sista tiden så bra som möjligt

• Anonym

Jag vet inte exakt var tumörerna sitter. Men det är flera iaf, i lungor och hjärna bland annat.

• Birgitta2
    Anonym skrev 2007-10-02 14:02:00 följande:
    Jag vet inte exakt var tumörerna sitter. Men det är flera iaf, i lungor och hjärna bland annat.
    FInns det metastaser i hjärnan är det nog kört. Min mor fick lungcancer. Vet inte hur länge hon gått med det, men sept 2007 fick hon diagnosen. I dec 2006 började hon "dra snett till höger" och i febr konstaterades metastaser i hjärnan. De låg och tryckte på synnerven. Hon avled 29 mars 2006. Det gick med andra ord ganska fort. Till saken hör att min mamma var 81 år, rökare sedan 60 år. Så hennes allmänkondition var inte den bästa.

TS. ingen kan säga hur prognosen ser ut med de tumörer du berättar om i bl a lungor och hjärna. Mamma vägrade cytostatika. Och hon skulle strålas i hjärnan, men det var alldeles för sent för henne. Hon var för klen och sjuk.

Den person du talar om, måste få besked av sin läkare. Men inte ens läkare kan lova hur länge man får leva. Men kan hoppas, och ibland blir det längre, mycket längre, än läkare tror. Men också kortare. Du ställer en väldigt svår fråga. En fråga som är omöjlig att svara på.
  • Birgitta2

Mamma fick diagnosen sept 2005, började "dra snett" i dec 2005 och avled i mars 2006.
    Sorry, blandar ihop årtalen ordentligt.

• Anonym

Birgitta2, beklagar vad som hände med din mamma.

Jag förstår att det är omöjligt att svara på men ville bara ha lite riktlinjer att gå på så länge.

• bobolina

hur länge man lever beror på..tumörer i hjärnan kan trycka på centran för andning osv...sedan hänger otroligt mkt på personen ifråga..kämparglöden o livsvilja.

• Birgitta2
    Anonym skrev 2007-10-02 14:16:59 följande:
    Birgitta2, beklagar vad som hände med din mamma. Jag förstår att det är omöjligt att svara på men ville bara ha lite riktlinjer att gå på så länge.
    Tack. Några riktlinjer finn nog inte. En metastas i hjärnan som ligger i hjärnstammen kan slå ut andning och allt. En metastas som ligger lyckligt till kan man leva med ganska länge. Men problemet är att elakartad cancer sprider sig. Och spridningen är ju individuell. Det är hopplöst att svara på utan provsvar, röntgenbilder, anamnes osv.
  • Heli77

Det är nog väldigt olika. Beror nog mkt på hur personen är som individ, i vilket fysiskt skick han/hon var i när sjukdomen slog till och beroend epå hur aggressiv cancern är.
    Men som flera redan har nämnt, så är metastaser som har spridit sig i hela kroppen långt gånget.

Min mamma fick lungcancer - den aggressivaste sorten (småcellig).
    Hon dog ca 1 år och 3 mån efter att diagnosen hade ställts. 3 mån innan hennes död hade cancern spridit sig lite till revbenen. Några dagar innan hennes död fick vi veta att den hade spridit sig till varje skelettdel.
    Så det gick fort - 3 mån i hennes fall, från det att cancern hade börjat sprida sig till skelettet.

Sigrid och Judith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • Anonym (mee too)

Olika typer av cancer är olika aggressiva, och en del reagerar bättre på cytostatika än andra former.

Sedan beror det också på hur länge man gått med cancern innan den upptäcktes.

1 dag till 1 år kanske...

• Minna07

Det är faktiskt så enkelt att om cancern har spridit sig i kroppen så har man ingen chans till att överleva den. Men beroende på hur "svår" cancervariant man har så kan man leva olika länge med hjälp av diverse behandlingar. Dock brukar inte det ge speciellt bra livskvalité under tiden.

Cancer som spridit sig i kroppen (alltså dottertumörer) är i stadie 4. Stadie 4 innebär (obotlig) kronisk cancer.

En väninna till min mamma fick bröstcancer som läkarna trodde att de hade beskämpat. Men 2 år senare fick hon återfall, cancern hade då spridit sig i hela kroppen. Aggressiv var den. Hon hade en tumör på 21 cm i diameter i levern, sedan en massa fler i kroppen. Tack vare cellgifter och andra behandlingar så levde hon 2½ år efter beskedet. Men det var bara 1 år av den tiden som hon faktiskt mådde helt ok. Resten var väldigt jobbigt för henne. Anledningen till att hon överhuvudtaget klarade av att leva 2½ år med dessa tumörer var att han bar på en speciell gen som gör att hennes friska celler klarar av mycket med cellgifter än oss med "vanliga" celler. Hon fick 72 cellgiftsbehandlingar under sin sjukdomstid, en vanlig människa klarar av högst 7, sedan brukar hjärtat lägga av.

Så det är alltså väldigt inviduellt hur lång tid efter det man lever. Mycket beror på vart tumörerna sitter också..

Svar på tråden Cancer i hela kroppen!