• marika o Oliver

Hundar som biter.

Vad anser ni om hundar som någon gång har bitit ett barn eller någon vuxen?
    Borde de få leva som familjehundar?
    Är det hundens eller ägarens fel?
    Kan man någonsin lita på en sådan hund.

• Svar på tråden Hundar som biter.
  • LuMa

Det går ju inte att svara på så här generellt utan måste ju ses från fall till fall.

• Henrik31

Beror på situationen som hunden bet.

• Majsan70

Det beror på sitautionen.

Min hund har markerat rejält några gången. Inte så det blivit sår, men så att arm/hand suttit mellan käkarna. Innan hon markerade så varnade hon kraftigt många gånger.
    Varken mitt eller hennes fel eftersom hon sagt ifrån o jag med.
    Inte avlivar jag henne då. Hade hon däremot oprovocerat sprungit fram o bitit någon så hade jag tagit reda på problemet allra först.

Däremot litar jag inte på henne ihop med främmande barn eftersom hon är rädd för dessa, så ingen annan behöver pilla på henne alls vilket jag ser till.

• Dag o natt

Om vi säger så här... Det är alltid ägarens fel att en hund biter eftersom situationen hade kunnat undvikas om man varit mer medveten och varit mer lyhörd för omgivning och signaler. MEN en hund hade kunnat reagera likadant oavsett vem som äger den, det måste inte handla om att ägaren behandlat den fel och därför gjort den benägen att bita. Det hela beror helt på ras och individ samt på situation. Ägaren bär alltid ansvar att situationen inte händer där en hund biter. Vill man leva med en hund som har benägenhet att bita så får man också se till att plocka bort tillfällen där den har möjlighet till detta. Kan man inte leva med hund som bits och inte klarar lösa den biten så får man leta efter någon annan som kan eller ta bort hunden.

• Eaive

Min hund har vid flertalet tillfällen av osäkerhet mot nya människor gjort utfall och bitit, fast aldrig så hon skadat någon, utan endast gått lite för långt i sin markering. Det är helt och hållet mitt ansvar att se till att hon känner sig säker, så inga främmande får gå nära henne, och hon hålls i seperat rum om någon knackar på dörren. Vi har aldrig haft något problem, hon är annars en jättefin familjehund.

• Eaive

Tillägger att de hon bitit är människor som inte lyssnat, och mot min vilja trängt sig på henne. Har fått lära mig u att säga till på skarpen, och dessa människor är inte längre välkomna att hälsa på om de inte förstår våra husregler. Låt min hund vara ifred då hon inte accepterar kladdande och klappande, alla hundar är inte kelgrisar!!!

• marika o Oliver
    Dag o natt skrev 2007-10-02 15:47:04 följande:
    Om vi säger så här... Det är alltid ägarens fel att en hund biter eftersom situationen hade kunnat undvikas om man varit mer medveten och varit mer lyhörd för omgivning och signaler. MEN en hund hade kunnat reagera likadant oavsett vem som äger den, det måste inte handla om att ägaren behandlat den fel och därför gjort den benägen att bita. Det hela beror helt på ras och individ samt på situation. Ägaren bär alltid ansvar att situationen inte händer där en hund biter. Vill man leva med en hund som har benägenhet att bita så får man också se till att plocka bort tillfällen där den har möjlighet till detta. Kan man inte leva med hund som bits och inte klarar lösa den biten så får man leta efter någon annan som kan eller ta bort hunden.
    Håller med=)
  • LjuvligaJulia
    marika o Oliver skrev 2007-10-02 17:01:39 följande:
    Håller med=)
    Jag oxå=)
  • semawa

Jag tycker inte att man kan lita på en hund som bitit eller visat antydan till att bita.

Barn är ju små och ofta i ansiktshöjd med en stor hund. Det kan gå riktigt illa om man inte gör något åt det i tid.

Svar på tråden Hundar som biter.