• magdalena 80

Ert bästa forell-recept?

Behöver lite hjälp nu. Har köpt nästan en kg forell, tänkte bjuda en kompis + hennes barn på mat imorgon. Men, jag är inte direkt duktig på att tillreda fisk. Min sambo är allergisk så det blir inte så ofta som vi äter fisk här hos oss.
    Så, ni som kan det här med fisk, ge mej era favoritrecept

• Svar på tråden Ert bästa forell-recept?
  • AnnaK

Forell i folie

fyra portioner
    tillagningstid: 50 minuter

ingredienser:
    4 foreller à 250g
    2 msk hackad persilja
    2 msk hackad dill
    2 msk hackad gräslök
    4 msk torrt vitt vin
    2 citroner
    salt, svart peppar
    smör
    gör så här:
    Rensa och skölj forellerna. Tag bort gälarna och klipp bort fetorna. Sätt ugnen på 200C.
    Riv av 4 ark aluminiumfolie och smöra dem rikligt på mitten. Lägg en forell på varje ark, med ryggen något ovanför mitten.
    Salta och peppra fiskarna inuti. Blanda de hackade kryddörterna och förderla dem i fiskarna. Pressa ½ citron och häll 1 msk vitt vin över varje fisk. Lägg till sist i 1 msk smör.
    Vik ihop foliearket över fisken så att kanterna möts. Börja sedan vika vid ena kortsidan och gör små vikningar runt fisken fram till denna ndra kortsidan. Det blir då ett halvmånformat platt paket, luftätt tillslutet.
    Lägg paketen i en långpanna och sätt in den i ugnen. Efter 20 min är forellerna färdiga och paketen har blåst upp till balonger.
    Servera fisken direkt ur paketen med kokt potatis

• AnnaK

Forell i folieform
    Buffé nr 5 2004, sid 20

Ingredienser
    Portioner: 6

6 Portionsregnbågar à ca 200 g
    2 salladslökar
    4 msk olivolja
    2 limefrukter, juicen
    2 vitlöksklyftor
    1/2 tsk finhackad färsk chilifrukt
    6 stjälkar hel bladpersilja
    1-2 tsk salt

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    1. Skiva salladslöken och blanda med olivolja, limejuice, pressad vitlök och chili.
    2. Skölj fisken och torka av med hushållspapper. Lägg dem i en folieform. Fördela marinaden över och i fisken. Fyll fiskarna med persi-jebladen. Låt dem marinera i ett par timmar i kylskåp.
    3. Ställ folieformen på en het grill och sjud fisken ca 20 minuter tills den är genomstekt. Vänd den efter halva tiden. Salta

• AnnaK

Tomat- och fetafylld forell

4 st forell(er)
    4 ark bakplåtspapper
    120 g fetaost lätt
    100 g soltorkade tomater
    1 st purjolök(ar)
    0,5 dl ströbröd
    1 kruka(or) basilika
    0,5 st citron rivet skal och saft
    olivolja
    salt och peppar

Dela purjolöken på längden och skölj den väl under rinnande vatten. Strimla den tunt. Hacka de soltorkade tomaterna, strimla basilikan och smula fetaosten grovt. Blanda alltsammans tillsätt ströbröd, rivet skal och pressad saft från en halv citron.
    Skölj de urtagna forellerna. Salta och peppra dem invändigt och utvändigt. Lägg fiskarna på varsitt ark smörpapper. Fördela fyllningen inuti forellerna, ringla lite olivolja över fisken, vik ihop smörpappren och förslut paketen väl. Lägg på en plåt och baka i ugn på 175 graders värme cirka 35-40 minuter.

• AnnaK

Forell med ansjovispotatis
    Ingredienser
    600 g forellfilé
    4 bakpotatisar
    1 dl grädde
    1 dl ansjovisspad
    2 - 3 dl vatten
    1/2 gurka
    1/2 citron
    1 tsk socker
    1 knippa dill
    1 knippa gräslök
    salt och peppar

Gör så här:
    Skär potatisen i grova rektangulära kuber. Lägg i kastrull och koka potatisen i ansjovisspad, grädde och vatten.
    Riv gurka och citronskal. Och blanda i en skål. Häll på citronsaft och socker. Blanda i dillkvistar.
    Skär forellfiléerna i bitar. Salta och peppra. Stek i smör, skinnsidan först.
    Ta upp potatisen med hålslev. Mixa spadet potatisen kokat i till en sås. Smaka av med salt och peppar.
    Hacka gräslöken.
    Garnera potatisen med gräslökshacket. Servera fisken med potatisen och såsen.

• AnnaK

Ungstekt fisk
    Ugnstemperatur 225 C
    1 kg hel fisk (röding-forell-sik)
    1 msk salt
    1 msk citronpeppar
    Panering: 1 ägg, 2 msk ströbröd
    Stekning: 2-3 msk smör eller margarin, 3 dl grädde
    Sätt på ugnen. Gnid in fisken med salt och citronpeppar in- och utvändigt. Smörj ett ugnsäkert fat eller långpanna med fett. Lägg fisken med ryggen uppåt och buksidorna utvikta. Pensla fisken med uppvispat ägg. Strö på ströbröd. Lägg resten av smöret i små klickar över fisken. Sätt in fisken att steka i mitten av ugnen. Ös den då och då med steksmöret. Mot slutet av stekningen späd gärna med grädde.. Stektiden är beroende av fiskarnas tjocklek. Lossa fiskköttet lite vid ryggbenet med en gaffel. När köttet är vitt och genomskinligt är fisken färdig och bör genast tas ur ugnen. Gott med smörfrästa och hackade kantareller i fisksåsen eller som dekoration på fiskryggen.

Serveras till:
    Kokt potatis (pressad), svampsås (om ej grädda används vid stekningen), citronklyfta, dill, grönsallad.

Stektiden:
    Mät fisken över ryggen där den är som tjockast.
    Ca 4 cm tjock fisk 15 - 20 min
    Ca 5 cm tjock fisk 20 - 25 min
    Ca 6 cm tjock fisk 25 - 30 min

• Pokoyo

Det här blir SÅ gott. Mitt bästa forellförslag, helt klart. Den lagas hel i ugnen på en bädd av körsbärstomater och annat gott som ger mycket smak. Potatis och rött vin passar bra till om man vill.

x antal laxforeller
    2 (eller vad du tror behövs) förpackningar körsbärstomater
    3 hackade vitlöksklyftor
    några matskedar kapris
    6 sardellfiléer
    olivolja
    salt och peppar
    (eventuellt citronskivor och färska kryddor att lägga inuti fisken beroende på om den görs hel)

1. Halvera tomaterna och lägg i ugnsfast form med olivolja och kryddor. Lägg sarellerna, vitlöken och kaprisen över.
    2. Lägg fisken på det hela, eventuellt med citron och kryddor i och salt och peppar utanpå. Lite olivolja över alltihop.
    3. In i ugnen på ca 200 grader i sisådär en halvtimme.

Svar på tråden Ert bästa forell-recept?