• Anonym (Orolig)

Blindtarmsinflammation när man är gravid i vecka 22

Hej,
    Hoppas någon därute kan hjälpa mig. Håller på att bli tokig... Har ganska ont i magen, inte så det är kris än, men oroar mig så mycket för blindtarmsinflammation. Är det någon som vet om man kan operera bort den/sövas när man är i vecka 22 utan att det är någon risk för missbildningar, fosterskador eller missfall eller hur går det till? Snälla hjälp mig!
    Kramar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 16:01:17:
    Finns det ingen som kan hjälpa mig? Kramar Ebba

• Svar på tråden Blindtarmsinflammation när man är gravid i vecka 22
  • Jazmina

Det undrar jag oxå. Hade så ont i förrgår att vi ringde sjukhuset men dom tyckte inte det lät akut. Läkaren mummlade nåt om växtvärk osv. Men grejen är den att jag haft ont på samma sätt innan jag blev gravid oxå. Hoppas inte det är så farligt som man inbillar sej.

• skogsmor

Tycker att om du är orolig så ring till sjukvårdsupplysningen.

~*¤*~ Vart tog sommaren vägen? ~*¤*~
  • Nenne 71

Har hört att man kan operera blindtarmen när man är gravid. Ring sjukvårdsupplysningen och hör. Det är inte bra att gå med en inflammerad blindtarm för länge.

• Lisca

Hej!

När jag var gravid blev jag inlagd akut för misstänkt blindtarm, men sedan visade det sig att det inte var blindtarmen.
    De misstänkte att tarmen låg i kläm, pga. växande livmoder.
    Men sök hjälp om du är orolig, bättre att läggas in för observation!

Var har du ont? När började det?

(hii, är sjuksköterske stud. så man måste ju fråga lite ju )

ღ Lotta ღ Tyraღ
  • Anonym

har vän som haft blindtarmsproblem, han har ännu inte blivit op utan han har fått nån medicin o blivit hemskickad varje gång hittills. nu är det över 1 år sen han hade problem, men jag har aldrig innan hört att m,an inte op bort den lilla blindtarmen

sjukvårdsupplysningen är värt ett samtal tycker jag.

gör det ont om du ligger ner och drar upp ett knä i taget mot magen? ska visst göra jä.ligt ont om man har nåt med blindtaremn.
    eller så är det lika sant som att man får kramp om man badar efter maten men jag är uppväxt med att det är ett sätt att kolla om det är i blindtarmsområdet man har ont.

hoppas du får hjälp via sjukvårdsupplysn.

• Anonym

Var gör det ont..blindtarmsinflamation ska väl börja på sidan och så ska smärtan "vandra" ner mot mitten av magen har jag för mig..
    Nå´t annat det kan vara är njursten eller gallsten ...det gör fruktansvärt ont det också framförallt njursten har jag haft väldiga problem med under mina grav. ony i sidan/bakåt ryggen till

• Anonym (Kolla upp)

Jag åkte in akut me ambulans i vecka 21+ med första barnet. Hade såååå jävla ont i sidan av magen och bak mot ryggen. Fick 40 i feber och började kräkas. Ambulans personalen trodde helt säkert att det var blindtarmen och läkarna med till en början. Dom övertygade mej att det var inga som helst problem att operera bort den trotts att man var gravid. Dom ger så lätt narkos som möjligt och själva op tar inte så lång tid sa dom. Så man behövde inte oroa sej för den saken. Men för min del visade det sej efter röntken och ul med en super maskin att det inte var det jag hade. Jag hade istället kraftig njurbäcken inflamation och det hade gått ut i blodet. Så jag hadde blodförgiftning också, det gick även över till barnet. Men allt gick bra =) Fast det var nervöst och jobbigt en tid. Kände inte av innan att jag hade urinvägsinfecktion heller. Så det kan vara lite lurigt det där med värk i magen i dom trakterna. Allra allra bäst är ju att du kontaktar Mvc så snart du kan, och får du feber eller nått innan du kan få tag på dom så åk bara in då. Lycka till och håller tummen att det inte är nått.

• Anonym

Men alvarligt, misstänker man blindtarmen så åker man väll till akuten, en brusten blidtarm är inte att leka med.

• Lisca

vid blindtarm har man först diffus värk/ont runt naveln som sedan vandrar ner mot höger ljumske.

när jag var inlagd kollade dom oxå det där med jurbäckeninfl

ღ Lotta ღ Tyraღ
Svar på tråden Blindtarmsinflammation när man är gravid i vecka 22